- D'on surt el debat sobre l'origen dels productes?
- R: Tot va començar en uns projectes que es fan a segon d'ESO després de festes nadalenques. L'any passat, el professor va preguntar als alumnes què els havien regalat i els va animar a buscar l'origen dels productes. En molts dels casos els alumnes no van trobar la informació que els demanava el professor i van decidir preguntar a botigues i escriure correus electrònics a les marques però no van obtenir cap resposta.
- Alumnes: Vam intentar contactar amb diverses empreses perquè volíem saber qui havia fabricat cada cosa, si l'origen dels productes era ètic o no, etc. Tot i que ens vam trobar algunes marques que concretaven alguna d'aquestes informacions, la majoria no ho feien i creiem que havíem de fer alguna cosa per tenir aquesta informació i poder ser conscients del que comprem.
- Com es passa del debat a l'aula a la idea de presentar una ILP?
- R: Sincerament, vam pensar que faríem la simulació de presentar una ILP i que aquí s'acabaria però ho vam entrar a registre i el Parlament va acceptar la proposta a tràmit.
- Alumnes: Volíem canviar les normes perquè volíem tenir el dret de rebre més informació i més transparent sobre els productes però no ens imaginàvem que seria real.

Alumnes de segon d'ESO de l'escola Vedruna Vall Foto: Cedida
- En què consisteix la normativa que heu proposat?
- Alumnes: Hem fet un formulari ètic amb puntuacions sobre una taula de valors que les empreses hauran d'emplenar i que servirà per conèixer si un producte és ètic o no ho és. En funció de les respostes de cada empresa el producte tindrà una identificació que es marcarà amb colors. Aquesta informació estarà a l'etiqueta i els consumidors podrem tenir-la a través del mòbil.
L'eix central del projecte es fonamenta en la col·laboració amb Twenty Corner, una petita empresa de Sabadell, dedicada a la traçabilitat ètica de productes de consum amb tecnologia NFC (Near Field Communication).
- Què significa per l'escola i els alumnes que el Parlament acceptés a tràmit la ILP?
- R: Als adults ens va fer molta il·lusió però també als alumnes que ho han treballat. Crec que aquest grup els marcarà molt aquesta experiència, han fet un canvi enorme i els ha despertat unes ganes increïbles de treballar. A banda que els ha permès veure com un debat de l'aula es pot convertir en llei.
- Alumnes: Vam pensar que moltes empreses no ho farien per voluntat pròpia i l'única manera d'aconseguir-ho és a través d'una llei. I ens hem adonat que és possible canviar les coses.
- Actualment estan recollint de signatures, quins terminis tenen?
- R: Exacte, ara ens trobem en els 120 laborables que tenim per presentar les 50.000 signatures que es requereixen perquè la ILP sigui efectiva. Tenim temps fins a l'abril i ens hem repartit la recollida de signatures amb els 36 centres Vedruna que hi ha a Catalunya. A més a més, amb els alumnes hem anat a presentar el projecte al "Salón de Tecnología para la Enseñanza" (SIMO) a Madrid, vam ser a la fira de Terrassa Cooperativa, hem anat a cinefòrums, etc. Des de l'escola volem que siguin els alumnes els que expliquin el projecte i és al·lucinant com ho fan.

La directora de l'escola Vedruna Vall de Terrassa, Rosa Rifà, explicant el projecte de la ILP Foto: Anna Mira
- Alumnes: Ens agrada molt poder explicar aquest projecte i que la gent vulgui signar per fer-lo realitat. Moltes vegades quan ho expliquem, la gent es queda bastant sorpresa perquè no deixem de ser uns nens que hem presentat una llei.
- Quan està previst el debat polític?
- R: Ja hem començat la ronda de partits polítics per presentar el projecte a totes les forces amb representació al Parlament. Una vegada recollides totes les firmes i s'hagin validat, s'haurà de debatre al Parlament. No sabem què passarà perquè hi ha molt interès econòmic al darrere. A més a més, en ser una llei d'àmbit europeu ens estem plantejant que el viatge que es fa a primer de Batxillerat sigui a Estrasburg per poder presentar la iniciativa allà.