Terrassa, la segona ciutat de Catalunya amb més comerços locals

Un 75,3% de les botigues de la ciutat són d'empreses locals, segons el Cens d'Establiments Comercials de Catalunya

Publicat el 22 de març de 2017 a les 14:59
Terrassa és la segona gran ciutat catalana amb més oferta comercial d'empreses del mateix municipi. Segons el Cens d'Establiments Comercials de Catalunya, el 75,3% de l'oferta dels comerços de Terrassa pertany a empreses locals.

Dins de les ciutats de més de 50.000 habitants, Terrassa només estaria superada per Lleida, amb un 77% d'oferta local, i estaria per sobre de Barcelona, amb un 74,9%.

A nivell nacional, Catalunya compta actualment amb 86.418 empreses comercials i 101.319 comerços, la qual cosa es tradueix en una densitat comercial mitjana de 13,47 establiments per cada mil habitants, i malgrat que Barcelona és la ciutat que agrupa la major part de les botigues en xifres absolutes, amb 26.144, és Girona el municipi de més de 75.000 habitants amb més densitat comercial, de 16,67 locals per cada mil habitants.

El cens l'ha presentat aquest dimecres la directora general de Comerç de la Generalitat, Muntsa Vilalta, i s'ha desenvolupat en col·laboració amb el Consell General de Cambres de Catalunya amb l'objectiu de fer una radiografia del sector i contribuir a optimitzar les polítiques públiques impulsades pel Govern en l'àmbit del comerç.

El cens, que s'ha presentat en el marc de les jornades 'Comerç Increïble' en el Mobile World Centre de Barcelona, indica que els municipis catalans -sense tenir en compte els de menys de mil habitants- amb més densitat comercial són La Jonquera, amb 80,78 establiments per cada mil habitants; Bossòst, amb 50,76; Sort, amb 35,76; Camprodon amb 35,15, i Castell-Platja d'Aro, amb 32,18.

Quant a l'oferta comercial per sectors d'activitat, el 34% dels comerços catalans es dediquen a la venda de productes d'alimentació, mentre que un 18,26% estan especialitzats en l'equipament de la persona, un 16,92% en l'equipament de la llar, un 8,64% a l'oci i cultura, un 7,86% a l'automoció i carburants, un 6,41% als productes no alimentaris i un 3,51% al comerç mixt.

Sobre el teixit comercial per origen de les empreses en municipis de més de 50.000 habitants, els municipis amb més oferta de grans empreses són Castelldefels (8,7%), El Prat de Llobregat (7,4%) i Tarragona (7,1%).

Analitzant la distribució de l'oferta comercial, el 92% dels establiments comercials i el 78,9% de les seves superfície de venda se situa en la trama urbana consolidada (TUC), un percentatge que és encara més gran a la ciutat de Barcelona, amb un 99,4% dels comerços al nucli urbà.

Així, Catalunya està integrada en gran part per ciutats compactes i cohesionades on l'oferta comercial es concentra principalment als nuclis urbans, una de les principals característiques del model comercial català.