A partir del març vinent, Agramunt (Urgell) formarà part de la ruta turística Tasta el Gran Tour, impulsada per l'Agència Catalana de Turisme i les diputacions catalanes. Aquesta iniciativa, amb motiu de la designació de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, oferirà un centenar de propostes per descobrir la riquesa culinària del territori. El Museu del Torró i la Xocolateria Jolonch serà un punt clau de l'itinerari, donant a conèixer la història d'aquests dolços emblemàtics.
L'anunci el va fer el conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, en el marc de la 35a edició de la Fira del Torró i la Xocolata a la Pedra, que va congregar milers de visitants a Agramunt. A més de les activitats tradicionals, enguany s'ha estrenat l'Acadèmia del Torró, una nova proposta formativa per a professionals de l'hostaleria que busca consolidar-se en futures edicions.
Ruta gastronòmica i internacionalització
Sàmper va destacar la importància de la nova ruta per donar a conèixer la cuina catalana a nivell internacional, tot posant en valor productes icònics com els torrons, la xocolata, l'oli i plats tradicionals com l'escudella. El conseller va assegurar que la gastronomia catalana és "puntera" i que aquesta iniciativa ajudarà a projectar-la com "la millor".
Durant la seva intervenció, també va posar en relleu la forta presència internacional del sector de la confiteria i la xocolata. Actualment, hi ha prop de 200 empreses exportadores, que l'any passat van incrementar un 3,3% les seves vendes a l'exterior, superant els 500 milions d'euros. Els principals mercats són França, Alemanya i Itàlia.
Innovació i desestacionalització del torró
La fira d'enguany ha estat valorada molt positivament per l'organització. La directora, Tamara Lombardo, va subratllar l'èxit tant en nombre de visitants com en vendes. Per la seva banda, el propietari de Torrons Vicens, Àngel Velasco, va destacar els esforços per desestacionalitzar el consum de torró amb noves varietats i col·laboracions amb xefs com Jordi Roca. Una de les novetats presentades han estat unes neules farcides amb crema de torró, creades amb Albert Adrià.
Per la seva banda, Virginias també va aprofitar la fira per presentar novetats com el torró de Tiramisú sense sucre i una mousse de torró tou, demostrant que la innovació és clau per trencar amb la imatge del torró com a producte exclusivament nadalenc.