Tàrrega ha inaugurat aquest dissabte el primer espai de la ciutat dedicat al dol perinatal, en record dels fills i filles morts durant l'embaràs, el part o els primers dies de vida. S'anomena "Espai Empremtes" i té els objectius de donar visibilitat al dol gestacional i de posar a disposició de les famílies un espai físic on puguin retre homenatge als seus fills. L'espai es troba al cementiri municipal i està format per un monument metàl·lic sobre pedra blanca en el que s'hi veuen dos ocells dalt d'un arbre mirant com la seva cria marxa. Es tracta del tercer espai de les terres de Lleida dedicat al dol perinatal, després dels inaugurats a Cervera i Guissona (Segarra).
"Espai Empremtes" va sorgir de la mà del Servei de Suport al Dol de Ponent que van agafar la idea després de conèixer que a Calaf hi havia un espai d'aquestes característiques. "Ens va semblar una iniciativa preciosa i ho vam parlar amb les famílies per veure què els hi semblava fer-ho aquí", ha explicat la coordinadora de l'entitat, Begoña Jiménez. Ha afegit que es tracta d'un espai simbòlic on tothom pot anar-hi a deixar flors, fotografies o qualsevol record.
Segons la responsable assistencial de l'entitat, Montse Robles, la peculiaritat del dol perinatal és que està "desautoritzat" per la societat, donat que els nadons no n'arriben a "formar part". Per aquest motiu, considera que espais com 'Empremtes' són necessaris per ajudar als familiars durant el procés de dol. "Les famílies ho valoren positivament" perquè el que volen, ha explicat Robles, és "que es parli d'aquests nadons i que es reconegui que han existit".
Robles també ha dit que és important que les famílies puguin disposar un espai "des de la privacitat" al llarg del temps, ja que al principi les famílies "estan acompanyades" però a mesura que passa el temps el seu entorn "se n'oblida". També ha afegit que la societat tendeix a "minimitzar-ho" amb "frases lapidàries com 'ets jove ja en tindràs un altre' o 'millor ara que més endavant'", les quals, ha dit, "es claven a foc i després es necessita moltes sessions per tractar-ho".
Per la seva banda l'alcaldessa de la capital de l'Urgell, Alba Pijuan, considera que "és de justícia" per a les famílies tenir un espai com aquest, donat que moltes vegades no tenen "ni l'oportunitat d'enterrar el nadó". També ha explicat que el monument, dissenyat per les tècniques d'urbanisme municipals, ha quedat "molt delicat" i "transmet el missatge".
A l'acte d'inauguració hi han assistit representants del Servei de Suport al Dol de Ponent i del consistori, així com famílies que han patit la mort perinatal dels seus familiars, els quals han fet una ofrena floral al monument.
Es tracta del tercer espai a les terres de Lleida dedicat als nadons que pateixen mort perinatal, després d'inaugurar-se els de Cervera i Guissona (Segarra). En els propers mesos, el Servei de Suport al Dol de Ponent esperen estendre la iniciativa a Lleida, on ja i a les altres capitals de comarca, com Balaguer, Les Borges Blanques i Mollerussa.
Tàrrega inaugura un espai dedicat al dol perinatal
Societat
És el tercer "Espai Empremtes" de les terres de Lleida, juntament amb Cervera i Guissona
ARA A PORTADA
Publicat el
16 de desembre de 2019 a
les 16:15
Actualitzat el
16 de desembre de 2019 a les
16:19
Et pot interessar
-
Societat Les analítiques del pantà de la Torrassa no detecten toxines a l'aigua
-
Societat
Renoven el ferm d'un tram d'uns 2,5 km de l'N-240 al polígon dels Frares a Lleida
-
Societat
Sis entitats ecologistes volen recuperar el projecte per reintroduir el linx boreal al Pirineu
-
Societat
Balaguer no s’allibera dels coloms
-
Societat
Mollerussa commemora el Dia Mundial de la Salut Mental amb una caminada i una parada solidària
-
Societat
Famílies de l'Escola Pia de Balaguer es mobilitzen per ampliar l'oferta de places a I3
