Un total de 56 joves han finalitzat la seva formació al programa Laboràlia aquest curs escolar. Laboràlia és un projecte experimental de transició escola-treball adreçat als estudiants de 4rt d’ESO dels instituts de Manresa. L’objectiu del programa és que els alumnes que es troben en el darrer curs de l’ensenyament obligatori i que es mostren desmotivats acadèmicament es familiaritzin amb diferents oficis i el mercat laboral. Mitjançant aquesta adaptació del currículum de l’alumne s’intenta facilitar que completin els estudis secundaris i finalitzin l’ESO amb èxit.
Els alumnes participants d’aquest programa 2008-2009 han rebut coneixements de diferents oficis, orientació laboral i habilitats socials que s’utilitzen en el món adult responsable.
Les activitats formatives que s’han realitzat al llarg del curs escolar s’han estructurat en 3 blocs:
· Mòdul d’orientació i inserció laboral
· Mòdul de seguretat i higiene en el treball
· Tastets d’oficis:
- Administratiu-comercial
- Perruqueria
- Decoració-Pintura
- Electricitat
- Pastisseria-iniciació cuina
- Salut
- Imatge digital
Les activitats s’han portat a terme els dimarts i dijous de les 9 del matí a la 1 del migdia. Es van iniciar el 16 de setembre de 2008 i han finalitzat el dia 28 de maig de 2009.
Aquest programa va ser impulsat per la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Manresa el setembre del 2002 amb la voluntat d’aportar un recurs complementari als instituts de la ciutat, i s’executa conjuntament amb la regidoria d’Ocupació. Compta també amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Des del Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació s’ha realitzat la coordinació i avaluació general del projecte junt amb la secció d’Educació. Les activitats, tallers i tastets s’han dut a terme en instal•lacions municipals: aules del CIO, Centres Cívics i instal•lacions adaptades per realitzar formació específica.
Valoració d’aquest curs
En aquesta edició de Laboràlia, el nombre d’alumnes que han participat en el programa ha estat de 62 joves. D’aquests, n’hi ha hagut 56 que han completat la formació.
La valoració final de programa és força positiva. Destaca el percentatge d’assistència dels alumnes (93.58%). En aquesta edició ha estat un dels factors més importants ja que en molts casos els participants són alumnes amb un nivell d’absentisme molt alt a l’escola.
Pel què fa a la valoració dels alumnes, es mostren satisfets dels tastets que han realitzat i dels coneixements adquirits en relació al mercat laboral. Els tastets manuals i més pràctics han estat els valorats més positivament, ja que els ha permès experimentar amb materials i eines desconeguts per a ells. Cal destacar que molts dels joves han descobert algunes habilitats que fins ara no havien desenvolupat. Aquest any s’ha complementat la formació teòrica amb pràctiques reals en els tastets que ha estat possible (pintura d’aules,...).
Els monitors del programa també es mostren satisfets amb els resultats obtinguts durant aquest curs. Els alumnes, a mida que han anat aprenent i assumint la rotació de mòduls i de monitors, s’han anat adaptant i millorant la seva motivació per aprendre i conèixer tasques noves.
Els professors destaquen la importància de poder treballar amb grups reduïts (entre 6 i 8 alumnes) i, per tant, poder personalitzar la formació depenent de la motivació i habilitats dels alumnes de cada grup. Això també permet conèixer molt millor quines són les seves inquietuds i necessitats, i ajudar-los a prendre una decisió sobre el seu futur.
Per la seva banda, els instituts fan una valoració positiva, ja que el programa s’ha incorporat totalment al funcionament dels centres escolars i, per tant, l’adaptació entre alumnes, tutors i formació és complerta. Els centres han pogut constatar una vegada més el canvi d’actitud que es produeix en aquests joves al llarg del programa.
La coordinació amb els centres escolars ha estat fluïda. Mensualment hi ha hagut un seguiment de les activitats realitzades pels joves i, per tant, s’ha pogut fer una avaluació més continuada sobre el seu comportament i evolució durant el curs.
Aquest programa va ser impulsat per la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Manresa el setembre del 2002 amb la voluntat d’aportar un recurs complementari als instituts de la ciutat, i s’executa conjuntament amb la regidoria d’Ocupació. Compta també amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Des del Centre d’Iniciatives per a l’Ocupació s’ha realitzat la coordinació i avaluació general del projecte junt amb la secció d’Educació. Les activitats, tallers i tastets s’han dut a terme en instal•lacions municipals: aules del CIO, Centres Cívics i instal•lacions adaptades per realitzar formació específica.
Valoració d’aquest curs
En aquesta edició de Laboràlia, el nombre d’alumnes que han participat en el programa ha estat de 62 joves. D’aquests, n’hi ha hagut 56 que han completat la formació.
La valoració final de programa és força positiva. Destaca el percentatge d’assistència dels alumnes (93.58%). En aquesta edició ha estat un dels factors més importants ja que en molts casos els participants són alumnes amb un nivell d’absentisme molt alt a l’escola.
Pel què fa a la valoració dels alumnes, es mostren satisfets dels tastets que han realitzat i dels coneixements adquirits en relació al mercat laboral. Els tastets manuals i més pràctics han estat els valorats més positivament, ja que els ha permès experimentar amb materials i eines desconeguts per a ells. Cal destacar que molts dels joves han descobert algunes habilitats que fins ara no havien desenvolupat. Aquest any s’ha complementat la formació teòrica amb pràctiques reals en els tastets que ha estat possible (pintura d’aules,...).
Els monitors del programa també es mostren satisfets amb els resultats obtinguts durant aquest curs. Els alumnes, a mida que han anat aprenent i assumint la rotació de mòduls i de monitors, s’han anat adaptant i millorant la seva motivació per aprendre i conèixer tasques noves.
Els professors destaquen la importància de poder treballar amb grups reduïts (entre 6 i 8 alumnes) i, per tant, poder personalitzar la formació depenent de la motivació i habilitats dels alumnes de cada grup. Això també permet conèixer molt millor quines són les seves inquietuds i necessitats, i ajudar-los a prendre una decisió sobre el seu futur.
Per la seva banda, els instituts fan una valoració positiva, ja que el programa s’ha incorporat totalment al funcionament dels centres escolars i, per tant, l’adaptació entre alumnes, tutors i formació és complerta. Els centres han pogut constatar una vegada més el canvi d’actitud que es produeix en aquests joves al llarg del programa.
La coordinació amb els centres escolars ha estat fluïda. Mensualment hi ha hagut un seguiment de les activitats realitzades pels joves i, per tant, s’ha pogut fer una avaluació més continuada sobre el seu comportament i evolució durant el curs.