La presentació del web "Les últimes detencions del franquisme a Manresa (octubre - desembre 1975)" tindrà lloc dimecres vinent, dia 22 de desembre, a les 8 del vespre, a l'Espai Memòries del Museu Comarcal de Manresa (Via de Sant Ignasi 40) i comptarà amb la presència de Maria Jesús Bono, directora general de la Memòria Democràtica.
El nou web -que ha comptat amb el suport del Memorial Democràtic- aporta nombrosa informació sobre l'operació repressiva contra uns 25 militants antifranquistes de Manresa i Berga, vinculats majoritàriament al Partit Socialista Unificat de Catalunya (PSUC) i al sindicat Comissions Obreres (CCOO), que van passar per la Caserna de la Guàrdia Civil manresana la setmana del 9 al 16 d'octubre de 1975. Aquesta operació va provocar el desmantellament de bona part del Comitè local del PSUC i la caiguda del seu aparell de propaganda.
L'impacte social es va veure incrementat amb la difusió de les múltiples tortures infringides per la Guàrdia Civil i l'empresonament de cinc d'aquests detinguts, que van passar prop de dos mesos entre la presó de Manresa i la presó Model de Barcelona. La mort del general Franco, el 20 de novembre, i la consegüent amnistia va permetre el seu alliberament.
El web recupera la memòria d'aquests fets i inclou:
- Més de 10 hores d'entrevistes en vídeo a 30 víctimes, familiars i advocats.
- 60 documents, la meitat dels quals inèdits. Destaca un informe de la Guàrdia Civil, de vuit pàgines, que descriu amb tota mena de detalls el desenvolupament de les detencions a Manresa.
- Una quarantena de retalls de premsa d'època i d'altres reportatges i notícies publicats posteriorment que es van fer ressò dels fets.
- Un text de 50 pàgines interpretatiu i crític amb la contribució de les entrevistes realitzades, que recrea l'operació policial des de l'inici de les detencions i el seu possible origen fins a la celebració a Manresa del primer míting públic del PSUC després del franquisme.
- Un testimoni sonor d'un interès extraordinari: l'àudio parcial del míting que el PSUC va celebrar a Manresa el 3 de juliol de 1976, el segon acte d'aquestes característiques que realitzava el partit a Catalunya i que culminava amb la sortida a la llum pública dels seus militants, mesos després d'haver estat represaliats.