L'Eix Transversal Ferroviari, en via més que morta

El conseller Recoder "passa" del projecte per car

Publicat el 08 de maig de 2012 a les 15:18

L'Eix Transversal Ferroviari (ETF), el somni planificat de quan la crisi no s'ensumava, ha passat a millor vida. Així s'interpreta de les darreres informacions i declaracions que han emès des del Palau de la Generalitat. Si fa pocs dies era el delegat del Govern a la Catalunya Central, Jordi Moltó, que titllava el projecte de "fer volar coloms", aquest dimarts ha estat el torn del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, qui ha deixat entrellucar que el projecte no és, ni de lluny, prioritari.

En resposta a una pregunta parlamentària de la diputada del PPC, Eva Garcia, Recoder insisteix que l'ETF és una infraestructura ferroviària de nova construcció, prevista al Pla de Infraestructures de Catalunya 2006-2026. De fet, l'únic pas en ferm d'aquest projecte es va fer el 8 de gener de 2010, quan es va aprovar definitivament a través del Pla director urbanístic per a la concreció i delimitació de la reserva de sòl per a l’establiment de l'ETF.

Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, atenent a les previsions de traçat del Pla director, l'execució d'aquesta infraestructura suposa la construcció de 254 km de noves vies, dels quals 133 km són en túnel –més del 50% del total– i 23 km en viaducte. En una primera aproximació a partir de valors d'execució d'infraestructures semblants, s'estima que la inversió necessària per fer-ho realitat superarà els 6.500 milions.