REPORTATGE

La primera ginebra d'origen extraterrestre es diu Outer i té ADN manresà

Guillem Vilà i Marc Valls són les ments pensants d'aquest producte trencador que té per objectiu fabricar-se a l'espai de principi a fi

Marc Valls i Guillem Vilà són els creadors d'Outer
Marc Valls i Guillem Vilà són els creadors d'Outer | Cedida
26 d'abril del 2024
Actualitzat el 27 d'abril a la 13:32h

Poc s'esperava, l'empresari manresà Guillem Vilà, que aquell projecte que havia començat a idear abans de la pandèmia de fer una ginebra cent per cent local ("el mercat d'aquest licor, a diferència dels altres, està en auge", diu) l'acabaria portant a ser, juntament amb el seu soci, Marc Valls, el creador del primer destil·lat d'origen extraterrestre.

"La parella del Marc i la meva són grans amigues, i un dia vam coincidir en un sopar", recorda Vilà: "Allà ja ens vam entendre", somriu. En una quedada postpandèmia, va explicar-li la idea que havia tingut feia un temps, amb la ginebra de protagonista, "i de seguida va mostrar-hi interès". Semblava que el moment de treure la pols al projecte que la Covid havia deturat, havia arribat.

"Després de parlar-ne molt, vam decidir que l'havíem d'enfocar d'una altra manera; que havíem d'anarmés enllà". I aquí és on va néixer l'espurna del que ara ja és una realitat com una casa de pagès; una realitat que porta per nom Outer i que té tots els números de convertir-se en la primera ginebra produïda, de principi a fi, a l'espai.

"Quan ho expliquem, al principi la gent no sap si prendre'ns seriosament", somriu Vilà. I amb raó: com s'arriba a vincular un licor amb l'espai? "Té més sentit del que a priori pot semblar", avança: "Quan vam posar-nos a analitzar el mercat de la ginebra, ens vam adonar que pràcticament totes les marques feien referència a receptes centenàries o mil·lenàries, amb un component nul d'innovació". I aquí se'ls va encendre la bombeta: "Si tots els licors venien del passat, nosaltres aniríem cap al futur. I què hi ha més futurista que l'espai?".

Amb aquesta premissa, doncs, van començar a treballar. Tot plegat, amb una fita ben clara: acabar podent elaborar la ginebra a l'espai. De principi a fi. Per tant, "ens calia buscar ingredients que ja estigués demostrat científicament que podien viure fora de la Terra". I els van trobar: "Vam documentar-nos a fons i vam topar amb un estudi que havia provat que l'angèlica i el coriandre podien viure a l'Estació Espacial Internacional".

Mil proves (literals) abans de donar-la per bona

Si una cosa tenien claríssima Guillem Vilà i Marc Valls era que "no volíem decebre els clients", ni pel que fa a l'embalatge ni amb el gust del producte. En aquest sentit, tenint en compte que "ni el Marc ni jo som experts en ginebra, vam buscar una destil·leria que ens ajudés a elaborar la millor recepta possible". També la van trobar. A Catalunya mateix. "Vam fer un miler de proves fins que no la vam donar per bona", exclama. I és que per saber quina quantitat de cada cosa cal posar, prèviament "hi ha una exhaustiva feina d'anar provant botànics sols i analitzar-los degudament perquè molts dels que són prometedors a nivell espacial, no aporten gust un cop destil·lats".

Un envàs a l'alçada de les circumstàncies (i de la idiosincràsia de l'espai)

Si la intenció és que la vida d'Outer sigui eminentment extraterrestre, cal un envàs que la protegeixi (ergo, que no n'alterni ni el gust ni la forma) de les particularitats de l'espai: "Ens havíem d'assegurar que el packaging fos fet de matrials idonis per a l'espai i no malmetés el producte un cop allà dalt ", explica Vilà. El vidre, que és el rei de la pista dels licors, doncs, estava descartat. "Ens va costar moltíssim fer diana, però finalment ho vam aconseguir". Fora d'Europa, això sí. El resultat és un envàs d'acer, "un material que no només és reciclable sinó que és valoritzable: té un valor i una vida molt més llarga", celebra.

De moment n'han elaborat 9.500 envasos (de 70 cl.), i n'han venut més de 400, a 38 euros la unitat. "Tenim clients com Dry Martini (una de les millors cocteleries del món) o Choko 32 a Barcelona; El Sielu, Taverna 1913 o Turó de la Torre a Manresa; La Llagosta de Llafranc, o l'Era del Sot i el Saravà de Vic", revela, mentre assenyala que properament obriran mercat a Madrid "i més enllà".

Contribuir a la investigació

Darrere d'Outer hi ha un estudiat i rigorós pla de màrqueting que consta de vuit fases, moltes de les quals complementàries entre elles. "Ara ens trobem entre la fase 1 i la 2, i a mesura que tot plegat agafi forma i múscul, anirem avançant", comenta, bo i afegint que "un dels objectius que té la nostra empresa és contribuir a la investigació espacial". Sense anar més lluny, la fase 3 del projecte "becarà un estudiant perquè cursi un màster en astrobotànica i encamini la seva tesi a millorar la fórmula original de la ginebra" per a ser fabricada a l'espai amb més garanties d'èxit.

"Només els somnis impossibles fan avançar la humanitat"

A la seva pàgina web, Valls i Vilà ho deixen clar: "Si vam decidir crear Outer, dissenyar una ampolla capaç de suportar les condicions de l'espai i invertir en ciències com l'astrobotànica no és perquè ens creguem més interessants o vulguem cridar l'atenció. Vam decidir començar amb aquesta bogeria perquè sabíem que seria difícil. I només els somnis impossibles fan avançar la humanitat".

Tota una declaració d'intencions per a dos joves que no només han rebut l'aplaudiment i felicitació de reputats sommeliers (com el manresà Josep Pelegrín), sinó que també han estat reconeguts per importants institucions i empreses privades vinculades a la indústria espacial: "El dia de la inauguració [el passat dissabte 13 d'abril] dues persones del sector van venir expressament per dir-nos que el que estàvem fent tenia molt sentit, que érem molt coherents i que teníem tot el seu suport", somriu Vilà. Ara, conclou, "toca seguir treballant per apropar l'univers espacial a tots els terrícoles que ens vulguin acompanyar".

Arxivat a