Una guia mostra el potencial turístic del vi i la vinya al Bages

La Do Pla de Bages, l'Ajuntament de Manresa, el Consell Comarcal del Bages i la Diputació de Barcelona han impulsat la publicació "Guia d'enoturisme del Pla de Bages"

Publicat el 04 d’octubre de 2013 a les 17:17
Presentació de la guia sobre enoturisme del Bages. Foto: AjM

L'Ajuntament de Manresa, el Consell Regulador de la DO Pla de Bages, el Consell Comarcal del Bages i la Diputació de Barcelona han impulsat la publicació de la "Guia d'enoturisme del Pla de Bages" que, amb el subtítol de "101 llocs per gaudir del turisme del vi i més de 60 vins recomanats", es presenta oficialment aquest divendres al vespre a la Fundació Alícia, coincidint amb l'acte inaugural de la 18a Festa de la Verema del Bages. 
 
L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent; el president de la DO Pla de Bages, Valentí Roqueta; el conseller de Turisme del Consell Comarcal del Bages, Joan Vinyes; i els autors del llibre, Lluís Tolosa i Clara Antúnez; han valorat aquest migdia en roda de premsa la importància d'aquesta guia com a eina de promoció turística i econòmica de Manresa i del Bages. També hi ha assistit la regidora de Promoció Econòmica, Comerç i Turisme de l'Ajuntament de Manresa, Sílvia Gratacós.
 
Valentí Roqueta ha expressat la seva satisfacció, com a president de la DO Pla de Bages, de què al voltant del vi es facin aquest tipus d'accions perquè "el Bages és una terra de vins que en el passat vivia de la seva producció i, per tant la seva sociologia s'ha forjat al voltant del cultiu de la vinya". 
 
Amb la publicació de la guia, ha assegurat Roqueta, "el vi torna a ser protagonista del territori, tot i que amb un caràcter diferent del passat, ja que ara abasta un espai més ampli, cultural, lúdic i paisatgístic". Aquests són, en la seva opinió, els elements que abasta l'enoturisme i és aquesta la direcció a seguir pels cellers del Bages: fer del vi una unió d'activitats molt diverses que a través d'aquest es poden organitzar al territori bagenc. 
 
Per a Lluís Tolosa la publicació d'aquest llibre és "una oportunitat econòmica per la comarca ja que presenta l'enoturisme com una activitat que s'ha de fomentar al Bages perquè és una comarca amb singularitats i elements patrimonials molt importants, com les construccions de pedra seca que són singulars i molt apreciats per la UNESCO". En aquest sentit, ha dit, "la guia és una eina de promoció econòmica per explicar els paratges i les activitats que en relació al vi, es poden fer, veure i gaudir". 
 
Tolosa ha explicat que la comarca del Bages compta amb una sèrie de característiques molt importants, com és que és tracta d'una DO petita –" i per tant, és més fàcil de conèixer i estimar"- amb cellers que tenen vinyes pròpies, que treballen coordinadament, i que aposten per les varietats locals. També el patrimoni de pedra seca de la comarca "únic a Europa", la proximitat amb Barcelona, els atractius turístics de Montserrat i Cardona fa que el Bages sigui un destí molt interessant a nivell turístic. 
 
Clara Antúnez, coautora de la guia, ha detallat la metodologia i l'estructura de la publicació. Ha esmentat especialment la forma com van decidir elaborar-la mitjançant tasts amb sommeliers i restauradors de la comarca i fent visites a tots els paratges, cellers, restaurants i masies rurals per tal de "conèixer tots els aspectes, i a la vegada, estimar-los". 
 
Joan Vinyes ha manifestat la seva satisfacció que la guia mostri la gran potencialitat que té la comarca del Bages i de la qual "ens hem de senti r orgullosos". També ha agraït als autors que hagin triat la DO del Bages per fer aquest llibre que, segons ha assenyalat, "mostra la capacitat de treballar conjuntament de les diferents institucions, DO, Ajuntament, Consell Comarcal, un fet que és molt important avui en dia". Vinyes ha comentat que el Bages no és pot conèixer sense el vi i que la seva història va unida al patrimoni vinícola i a la seva producció 
 
Finalment, Valentí Junyent ha mostrat la seva emoció per la passió amb què els autors han parlat de la seva obra i també pel fet que totes les parts implicades hi hagin treballat per fer realitat aquesta guia. 
 
L'alcalde ha assegurat que era important traslladar al públic els més de 18 anys d'història de la Do Bages i que aquest és un territori on es fa vi des de fa segles. "Els habitants de l a comarca han de conèixer aquestes potencialitats i aprofitar-les, a la vegada que s'augmenta l'autoestima i ens conscienciem del patrimoni important que tenim", ha afirmat. 
 
L'alcalde ha manifestat que "el Bages ha de ser una comarca sostenible econòmicament i per tant, s'ha de cuidar el vi i el paisatge, vigilar de no fer-lo malbé i aconseguir que l'enoturisme sigui una oportunitat econòmica que porti turistes a la zona i que complementi l'activitat tradicional que ja té el territori i que és tant necessària actualment". 
 
Sis guies en una
La Guia d'Enoturisme del Pla de Bages, de la qual s'han publicat 3.000 exemplars, contempla l'enoturisme en un sentit ampli i transversal i mostra l'enorme potencial turístic del vi i la vinya a la comarca.
 
La guia, segons ha explicat Clara Antúnez, està estructurada com sis guies en una: guia de cellers per visitar; guia dels vins de la DO Pla de Bages; guia de restaurants on menjar cuina local i trobar una bona oferta de vins de la DO Pla de Bages; guia dels allotjaments relacionats amb l'enoturisme; guia de visites culturals del vi, que inclou monestirs, barraques de pedra seca, tines a les vinyes, masies del vi, etc.; i guia de comerços amb una bona oferta de vins de la DO Pla de Bages. 
 
El llibre s'obre amb un pròleg de Toni Massanés, director general de la Fundació Alícia, al que segueix una àmplia introducció on es fa un repàs socioeconòmic per la història del vi al Bages i que posa en valor la llarga tradició vitivinícola de la comarca. L'obra presenta també una gran varietat de recursos enoturístics, sovint desconeguts pel públic en general i poc reconeguts com a recursos turístics, com el patrimoni de la pedra seca, els cellers, circuits culturals vinculats a la vinya i el vi, vinoteques, i allotjaments i restaurants. 
 
El vi, un atractiu turístic
L'objectiu de la DO Pla de Bages i de les tres institucions que han propiciat la publicació de la guia és crear nous recursos turístics al territori, així com posar en valor els ja existents, per tal de millorar l'oferta turística de Manresa i la comarca perquè guanyin atractiu com a destinació de qualitat per als potencials visitants. 
 
I més específicament, col·laborar conjuntament en la creació, promoció i la difusió dels recursos enoturístics del Bages mitjançant la promoció del vi de la comarca, com a element fonamental del patrimoni intangible, i dins del marc de les iniciatives de promoció exterior i turística del territori. 
 
La DO Pla de Bages
Els cellers del Bages són majoritàriament explotacions familiars, i tots tenen vinya pròpia. Aquestes característiques impliquen una cura tradicional i molt personalitzada de la vinya que es tradueix en la qualitat dels seus vins. A més a més, aposten per les varietats autòctones com el picapoll, el sumoll o el mandó. 
 
Actualment hi ha dotze cellers adscrits a la DO Pla de Bages: Masies d'Avinyó (Abadal), Celler Solergibert, Caves Gibert, Celler Coop. d'Artés, Mas de St. Iscle, Jaumandreu, Celler el Molí, Celler Coop. de Salelles, Oller del Mas, Fargas Fargas, Vins Grau. 
 
Els autors
 
Lluís Tolosa (Barcelona, 1968)
Sociòleg i escriptor. Ha publicat una desena de llibres sobre vins i enoturisme, ha impartit diferents cursos i conferències sobre comunicació del vi i ha publicat més d'un centenar d'articles sobre màrqueting del vi i l'enoturisme. 
 
El seu llibre "Vinos y Bodegas de Rioja" va ser reconegut com el Millor Llibre de Vins d'Europa (Madrid, 2006) i el Millor Llibre del Món sobre Vins europeus (Pequín, 2007) i va ser finalista dels premis Best of the Best als Millors Llibres de Vins del Món (Frankfurt, 2008). 
 
La seva "Guia d'Enoturisme de l'Empordà", traduïda al castellà, l'anglès i el francès, va rebre el premi a la Millor Guia d'Enoturisme d'Espanya (Madrid, 2012) i el premi a la Comunicació Turística del Patronat de Turisme de Girona (Lloret, 2012). 
 
"Catalunya no és Califòrnia", el seu assaig de reflexió estratègica sobre l'oportunitat de l'enoturisme per Catalunya va guanyar el premi Best Literature Wine Book (Madrid, 2009). 
 
Clara Antúnez (Sabadell, 1985)
Sommelier, dietista-nutricionista i màster en Comunicació i Gastronomia. Ha publicat articles i reportatges en diferents revistes i mitjans (Cupatges, Delicooks, Vitagreen), i ha participat en magazins de ràdio i al programa Cuines de TV3. 
 
A més, és coautora de la "Proposta de Codi Ètic" en la professió de Nutrició Humana i Dietètica, i va ser col·laboradora en l'elaboració de la "Guia d'Enoturisme de l'Empordà". 
 
La seva trajectòria professional es basa sobretot en la formació i comunicació nutricional i gastronòmica i l'assessorament alimentari des de tots els punts de vista. Busca poder apropar a la població d'una manera amable la cuina, la salut i els vins.