Ajuntament de Manresa i Territori repassen l'avanç en infraestructures viàries

Han analitzat l'estat de les actuacions del pont de Sant Francesc al Xup, diversos enllaços a la C-55, la connectivitat entre C-16C, C-25 i C-55, i la via ciclista entre Sant Fruitós i la capital del Bages

  • Reunió de treball entre representants de Territori i Ajuntament de Manresa -
Publicat el 08 d’agost de 2024 a les 21:09
Actualitzat el 10 d’agost de 2024 a les 08:47

El Departament de Territori i l'Ajuntament de Manresa han mantingut recentment una sessió de treball en què han analitzat el desenvolupament de diversos projectes i actuacions en infraestructures viàries al municipi. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, i el director d'Infraestructures, David Prat, han exposat a l'alcalde, Marc Aloy, i al regidor d'Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia, com estan avançant actuacions per a la millora en diverses carreteres i també per a la construcció de vies ciclistes, amb l'objectiu d'afavorir la mobilitat i la seguretat viària. A la trobada també hi ha assistit el director dels Serveis Territorials de Territori a la Catalunya Central, David Aaron López.

Rehabilitació del pont de Sant Francesc

Territori iniciarà la tardor vinent els treballs per a la rehabilitació integral i l'eixamplament del pont de Sant Francesc, situat a la C-37z, per facilitar la mobilitat i l'accessibilitat i afavorir la seguretat viària. La inversió prevista és d'1,5 milions d'euros.

El pont de Sant Francesc, bé cultural d'interès local, està dituat davant l'antic Hotel Pere III, discorre sobre el riu Cardener i té una longitud de 107 metres. Les obres, actualment en licitació, permetran eixamplar la calçada per a dotar-lo d'unes noves voreres que facilitaran la mobilitat dels vianants.

Així mateix, els treballs permetran pal·liar els efectes de l'envelliment a l'estructura, renovar el ferm de la calçada, les baranes i els elements de drenatge. També s'instal·laran noves barreres de seguretat, que tindran llums leds encastats per afavorir la seguretat, s'implantaran dos passos de vianants i s'adequaran la senyalització i l'abalisament.

Un cop executades les obres, la Generalitat traspassarà la titularitat del pont a l'Ajuntament de Manresa.

Millora de l'accessibilitat al Xup

El Departament està redactant el projecte per a condicionar un tram d'1,6 km de longitud de la carretera C-37z per millorar la connectivitat del nucli urbà de Manresa des del pont de Sant Francesc fins al barri del Xup. D'altra banda, el projecte vol facilitar la connexió amb el centre de la ciutat amb la disposició d'una vorera per a vianants i ciclistes dotada d'enllumenat. L'actuació té la finalitat de convertir aquesta carretera en una via més urbana, fent-la compatible amb el trànsit existent. Així, també es preveu la construcció d'una rotonda i de nous accessos al barri de Bellavista i a la Torre de Santa Caterina.

En aquest àmbit, ja s'han executat actuacions de millora de la seguretat viària en el barri del Xup, com el reforç de la senyalització vertical i horitzontal, l'aplicació de mesures de seguretat viària i la semaforització i implantació d'un pas de vianants.

Millora de l'enllaç de la C-55 amb la carretera del Pont de Vilomara

Territori està redactant, en coordinació amb l'Ajuntament de Manresa, el projecte per a la construcció d'una nova rotonda a l'enllaç de Bufalvent, sentit ascendent, entre el pas superior que creua la carretera C-55 i el polígon industrial.

A més, es planteja un nou ramal que connecti la nova rotonda amb la C-55, en sentit nord. També es millorarà la sortida des de la carretera C-55 cap al polígon dels Trullols en sentit descendent. El pressupost estimat per aquesta actuació és d'1,5 milions d'euros.

Millora de la connectivitat entre la C-55, C-16C i C-25

La Generalitat també ha impulsat els estudis que analitzaran alternatives de traçat viàries per a desenvolupar millores en la connectivitat de la C-55 i la C-25 i altres vies a l'entorn de Manresa i Sant Fruitós de Bages. Les actuacions que s'estudiaran comporten per a la seva execució una inversió estimada en 32 milions d'euros.

En concret, els estudis que s'impulsen analitzaran, en coordinació amb els ajuntaments de l'àmbit completar l'enllaç de la C-55 amb la C-25 pel costat Girona en els dos sentits, tot evitant el pas per la carretera C-16C, que travessa el municipi de Sant Fruitós de Bages. També la reordenació d'accessos a Manresa de la C-55 entre la carretera de Viladordis i la BV-4501, carretera de Santpedor.

Mapa de millora de la connectivitat entre la C-55, la C-25 i la C-16C. Imatge: Territori
Mapa de millora de la connectivitat entre la C-55, la C-25 i la C-16C. Imatge: Territori

Una altra millora és la de l'enllaç de Manresa - Universitat, situat al nord-oest de la ciutat, amb la C-25, pels moviments cap i des de l'est, amb dos nous ramals de connexió, ja que actualment des d'aquest enllaç, pel costat est, només es pot accedir a i des de la C-55.

També es contempla la reordenació d'accessos a la C-16C entre els enllaços amb la C-55 a Manresa i la N-141C a Sant Fruitós de Bages, i la definició d'un nou enllaç per millorar l'accessibilitat de l'Eix Transversal amb el nucli urbà de Sant Fruitós de Bages i els polígons industrials de la zona.

Via ciclista a l'entorn de l'N-141c i C-16C, entre Sant Fruitós de Bages i Manresa

El Departament de Territori ha previst la redacció d'un projecte de via ciclista a l'entorn de l'N-141c i la C-16C per tal d'unir amb un itinerari ciclable Sant Fruitós de Bages i Manresa, que connectarà posteriorment cap a Navarcles. L'itinerari tindrà una longitud de 2 quilòmetres i la seva construcció comportarà una inversió aproximada d'1,5 milions d'euros.

El tram de via ciclista tindrà en consideració el projecte d'urbanització del Parc Tecnològic del Bages i donarà continuïtat a les previsions de desenvolupament de xarxa ciclable dels Ajuntaments de Manresa i Sant Fruitós de Bages.

En un futur, es preveu la connexió directa del la via ciclista pel nus del Guix, que s'estudia en l'estudi informatiu de millora de la connectivitat entre la C-55, C-16C i C-25.