Disset associacions de familiars d'alumnes de centres de primària i secundària de Manresa, a més de sindicats de professors han publicat un manifest on exigeixen "una educació digna i de qualitat" que, segons asseguren, no s'està donant actualment als centres públics de la ciutat. El manifest denuncia que "des de fa més de 10 anys, la comunitat educativa de Manresa pateix una clara manca de recursos materials i personals, i també de planificació, que s'ha cronificat i ha portat a normalitzar situacions que eren inicialment provisionals".
Les asssociacions afirmen que existeix un gran nombre de grups "per sobre de la ràtio màxima". Com a mostra, evidencien que tots els centres públics de secundària "tenen actualment línies i alumnes per sobre de la seva capacitat". A més, recorden que s'han afegit grups extraordinaris creats per encaixar la demanda en quatre escoles després de les preinscripcions. Aquestes ampliacions, segons asseguren, "no sempre han anat acompanyades d'un augment del personal docent com pertocaria", i també "han alterat el repartiment de l'espai i han dificultat l'accés a especialistes i espais comuns".
Pel que fa als espais, els signants posen sobre la taula que "encara hi ha dues escoles d'infantil i primària sense construir que funcionen totalment amb barracons". Una pràctica, la dels barracons, que s'ha afegit als patis de diversos centres de primària i secundària, "disminuint així l'espai als patis i minvant la qualitat dels espais de classe".
Per una altra banda, el manifest també assegura que no s'està atenent degudameent l'alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE). Els signants admeten que, malgrat que la nova zonificació té com a objectiu la distribució d'aquest alumnat de forma equitativa, "no s'estan prenent les mesures necessàries per cobrir les seves necessitats, ni en centres educatius d'alta complexitat ni en la resta de centres". Afirmen que cal treballar "amb ràtios baixes, més personal docent o més persones vetlladores".
Les associacionss també critiquen la "falta de previsisó" amb la gestió de la matrícula viva, la d'alumnes que s'incorporen amb el curs ja començat, xifra que en els últims anys ha oscil·lat entre els 500 i els 1.000 alumnes. "Cada any es produeixen tancaments de línies a primària i secundària, fet que obliga a obrir mitges línies bolet a mig curs amb aquests alumnes", una solució que "no sempre es dota de personal docent, i va acompanyada de mesures improvisades per tal d'encabir les novess matrícules".
Demandes al Departament i l'Ajuntament
Per tot plegat, les associacionss signants del manifest reclamen al Departament d'Educació i a l'Ajuntament de Manresa que facin una "planificació realista" del nombre de línies i centres necessàries, assegurant unes ràtios "que preservin la qualitat de l'ensenyament", una planificació "que tingui en compte la matrícula viva".
També exigeixes que es construeixin els centres d'infantil, primària i secundària necessaris "per tal de poder assumir tot l'alumnat", així com dotar-los "d'espais suficients i adequats, no només d'aquells imprescindibles".
Finalment, demanen "adequar les ràtios professorat - alumnat i garantir el nombre suficient de personal docent i vetllador per a l'alumnat amb NESE, tant en horari lectiu com no lectiu".