Inquietud entre les diferents entitats que constitueixen la Plataforma pel Desdoblament de la C-55. El motiu és la presentació del Pla Estratègic de Carreteres per als pròxims anys i fins al 2030 que contempla la transformació d'una setantena llarga de carreteres al sistema 2+1 per evitar els xocs frontals, però que "no diu res" de la C-55 ni de l'objectiu de desdoblar-la.
Tot i que fa unes setmanes l'organització va celebrar el compromís del Govern per incloure el 2+2 a l'estudi informatiu del tram entre Manresa i la C-58 a Castellbell, han constatat amb sorpresa l'anunci d'inversió que ha fet Territori per transformar en els propers dos anys 76 quilòmetres de carreteres en 2+1 sense ni tan sols fer menció al tram que tant els preocupa.
Esteve Pintó, president de Pimec (una de les entitats que integren la plataforma), ha explicat que el motiu pel qual l'organització se sent sorpresa rau en el fet que aquest anunci s'ha fet públic poc després que la plataforma es reunís amb la consellera Sílvia Paneque per abordar les seves demandes per desdoblar la via. D'aquella trobada en van arrencar, com a novetat, el compromís que el Departament no estudiés només la viabilitat d'instal·lar a la C-55 un sistema de 2+1 (un format de via convencional que s'amplia a tres carrils en alguns trams per facilitar l'avançament segur amb l'objectiu d'evitar xocs frontals), sinó que també s'avingués a estudiar la viabilitat d'un 2+2.
Per a la plataforma, que això succeiexi és un gran pas endavant. En aquest sentit, els seus membres s'han mostrat molt convençuts que amb les dades a la mà, "els números ja donaran perquè la carretera sigui un 2+2", ha dit Sílvia Gratacós, presidenta de la Cambra de Comerç de Manresa.
Certa desconfiança
La plataforma entén el desdoblament com una qüestió "de justícia" i defensa que està "justificat". En aquest sentit, i malgrat que assenyalen que s'està respectant el que van demanar, desconfien del fet que els estudis puguin anar encaminats a "argumentar" millor el 2+1 i no pas el 2+2. "És imprescindible que la planificació de les carreteres s'encamini a mirar cap al futur i no al present en una via on passen més de 35.000 vehicles al dia", ha dit el president de la Xarxa 7, Francesc Archs, tot emfatitzant que "la comarca necessita infraestructures del segle XXI".
Segons Pintó, la C-55 "és una carretera amb moltes necessitats, però la més imperiosa de totes és la que comprèn el tram entre Manresa i Castellbell, que són només 12 quilòmetres". En aquest sentit, el president de Pimec ha recordat el "greu problema" que comporta a les empreses de la comarca el fet que la infraestructura sigui deficient.
Un dels seus objectius és que abans de l'estiu puguin tenir fets l'estudi informatiu i d'impacte ambiental i el projecte constructiu pugui estar enllestit pel juny de l'any que ve. Al cap d'un any, el juny del 2027, volen que es puguin començar les obres. Entre d'altres, des de la plataforma demanen que el compromís per desdoblar la via s'aprovi "amb rang de llei" i que aquesta tingui la reserva pressupostària corresponent.
Per aconseguir els suports necessaris quan arribi el moment al Parlament, la plataforma ha concertat una compareixença els pròxims mesos per explicar als partits polítics la situació que es viu diàriament a la C-55.