"T'estan controlant molt més del que et penses". Amb aquesta màxima contundent, la jove fotògrafa Paula Artés (Molins de Rei, 1996) va obrir, el passat 4 de desembre, una campanya de micromecenatge a través de la plataforma Verkami per treure a la llum, en forma de llibre, totes les descobertes que va anar fent arran d'un projecte universitari del grau en Fotografia i Creació Contemporània que cursava a l'IDEP de Barcelona.
La voluntat de la molinenca quan va començar el treball (l'any 2015) era fer un projecte fotogràfic sobre la Guàrdia Civil a Catalunya. Llavors, encara no havien tingut lloc els episodis de violència policial emmarcats en la prohibició del referèndum de l'1 d'octubre. Per què, doncs, aquell interès per les forces de seguretat de l'estat espanyol? "És un cos que té moltes capes d'història i que sempre m'ha fet la sensació que viu ancorat al passat", explicava en una entrevista concedida a NacióDigital.
Va ser precisament aquest afany de descobrir la "cara oculta" de la policia estatal la que va motivar Artés a engrandir el seu projecte per a convertir-lo en un llibre, que ha batejat amb el nom de Fuerzas y cuerpos. En el moment de concebre'l afirmava que "la Guàrdia Civil és un cos policial que a Catalunya sabem que existeix però que mai veiem, i que no sabem quina és la seva funció".
És per això -i després d'haver fotografiat els espais de control que tenen, els seus vehicles, arxius, eines, camps de tir, fronteres i despatxos- que va concloure que és precisament aquesta aparent inexistència la que busquen per actuar: "quan són invisibles, aquests cossos de seguretat són operatius: són invisibles per tenir el control, i aquest sistema no només l'utilitzen ells, sinó que és emprat arreu del món".
Fuerzas y cuerpos, està pendent de ser una realitat gràcies a la col·laboració dels més de 140 mecenes que han participat en el Verkami (que encara està obert) i que hi han aportat, de moment, un total de 6.460 euros. I és que, de fet, el projecte no hauria pogut sortir a la llum en un millor moment: "el que ha passat en aquest darrer any i mig tant a Catalunya com al País Basc, ha fet que el llibre agafi més context", resol Artés, tot afegint que a banda de les seves fotografies, la publicació compta amb un text del crític d'art i comissari d'exposicions manresà, Oriol Fontdevila.
Presentació a Manresa
El fotollibre de Paula Artés -seleccionat en diversos certàmens de fotografia- es presentarà a l'Espai Òmnium de Manresa, aquest dimarts 8 de gener, a les set de la tarda. L'acte serà obert a tothom.
La fotògrafa que ha provat que la Guàrdia Civil «et controla més del que creus» serà dimarts a Manresa
Societat
Es tracta de Paula Artés, que presentarà el seu llibre "Fuerzas y cuerpos" a l'Espai Òmnium
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans Els 400 drons enamoren Manresa abans d'un multitudinari Castell de Focs a l'Agulla Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans El Castell de Focs i l'espectacle de drons de la Festa Major de Manresa en imatges Hasmukh Kerai
-
-
-
Cultura i Mitjans La caiguda del gegant Hereu marca una ballada de la imatgeria amb èxit de públic Pere Fontanals
Publicat el
07 de gener de 2019 a
les 10:28
Et pot interessar
-
Societat
Rècord de participació al Concurs de Paelles de la Festa Major Alternativa amb 55 equips
-
Societat
La campanya de donació de sang de Festa Major a Manresa tanca amb 74 donacions
-
Societat
Treballs de pintura provocaran afectacions nocturnes en quatre carrers de Manresa
-
Societat
Obres de telecomunicacions alteraran l'estacionament als carrers Sant Rafael i Maria Aurèlia Capmany
-
Societat
El carrer Barcelona de Manresa tindrà pas alternatiu per obres dilluns
-
Societat
Avinyó inicia actuacions d'urgència a Cal Verdaguer per garantir la seguretat i preservar el patrimoni
