Davant el gran nombre d'excursionistes que cada dia passegen pel Parc Natural de Montserrat, el patronat de la muntanya ha decidit restringir el pas d'excursionistes a determinades zones amb l'objectiu d'evitar l'erosió del massís. És la primera vegada que es pren una mesura d'aquest tipus i, de moment, només afecta la canal dels Arínjols de manera temporal. El tancament d'aquesta canal afectarà 40 vies d'escalada, tot i que és un tram de només mig quilòmetre dels 126 que té tot el parc. D'altra banda, el patronat ha decidit tancar de manera definitiva i desequipar la via ferrada La Teresina per motius de seguretat –el punt concentra la major part dels serveis dels GRAE- i de conservació del parc.
La canal dels Arínjols està reconeguda en l'inventari de boscos singulars de Catalunya amb la població més abundant de teixos a Montserrat. Precisament, les teixedes mediterrànies són un hàbitat protegit per la Directiva Hàbitats de la Unió Europea. En un estudi resultat d'un treball de camp l'any 2017, el patronat de la muntanya va detectar, entre d'altres, l'elevada mortalitat de molts dels arbres joves i l'erosió de la canal.
En un comunicat, el patronat ha explicat que el tancament de la canal dels Arínjols es fa per dur-hi a terme treballs d'estabilització, disposar d'un marge de temps sense pas de persones per poder estudiar l'evolució natural de la canal i també ha de servir per analitzar els resultats de les actuacions que es duran a terme sense interferència de les persones ni del vandalisme.
Pel que fa a la via ferrada de La Teresina, el patronat i la comissió tècnica sobre la regulació de l'escalada han acordat el seu desarmament "el més aviat possible". Mentrestant, la via ferrada seguirà tancada i no es permetrà l'accés ni la pràctica de l'activitat. La seguretat de la zona i dels escaladors és un dels motius principals. L'alt risc de despreniments, la probabilitat d'una esllavissada natural o la caiguda de pedres han estat alguns dels temors recurrents. La degradació del sòl per l'alta assistència d'escaladors ha estat un altre dels motius.
El patronat, en el marc d'una comissió tècnica integrada també per la FEEC, està estudiant l'opció de reduir el nombre de vies ferrades i canals equipades de tota la muntanya per motius tant de seguretat com per donar compliment als objectius de conservació de la Reserva Natural Parcial.
Vuit rescats a Les Dames en cinc mesos
El Patronat de la Muntanya de Montserrat ha decidit instal·lar un plafó explicatiu per informar i que la gent prengui consciència dels riscos de la via ferrada Les Dames. Segons han explicat, en els darrers mesos s'ha notat un increment de rescats. Concretament, vuit en els cinc mesos del 2019. Si els accidents i nombre de rescats no reverteixen, el patronat també es planteja la possibilitat de tancar la via.
Montserrat prohibeix el pas d'excursionistes a la canal dels Arínjols
Societat
Es tracta d'un tram de mig quilòmetre dels 126 que té tot el parc i afecta unes 40 vies d'escalada
ARA A PORTADA
-
-
Esports El CE Manresa encaixa la primera derrota de la temporada al camp del Tudelano (2-1) Pere Fontanals
-
Societat Territori destina 1,6 milions a estabilitzar talussos a les carreteres d'accés a Montserrat Pere Fontanals
-
Esports Manel Deli es proclama campió del món M50 dels 100 quilòmetres en ruta a Galícia Pere Fontanals
-
Economia L'Agència Espacial tria la companyia del manresà Sanpere per desenvolupar la xarxa de connectivitat segura de la UE ACN | Pere Fontanals
Publicat el
17 de maig de 2019 a
les 18:14
Actualitzat el
17 de maig de 2019 a les
18:19
Et pot interessar
-
Societat
Els casals infantils del CAE i La Xarranca tanquen l'estiu amb 562 participacions al Bages
-
Societat
L'AFABBS programa diversos actes al Bages amb motiu del Dia Mundial de l'Alzheimer
-
Societat
L'Ajuntament de Manresa inicia l'arranjament d'una quinzena de camins rurals
-
Societat
Obres de fibra òptica a la Muralla del Carme i l'entorn de l'Uniplant Garden a partir de dilluns
-
Societat
Sant Fruitós impulsa una nova oferta de formació per a adults
-
Societat
La Fira d'Artistes i Artesans provocarà afectacions de trànsit aquest dissabte al Passeig
