Dilluns vinent, 27 de gener, començaran finalment les obres del carrer d'Àngel Guimerà, una de les operacions urbanístiques més importants de les darreres dècades a la ciutat. Els treballs de la primera fase es concentraran, des d'ara i fins al mes d'abril, al tram comprès entre la plaça Neus Català Pallejà i el carrer Carrió. Es tracta d'una part del tram nord del vial (conegut com a Prolongació, entre Neus Català i Bruc), que s'urbanitzarà amb una calçada central i voreres arbrades a banda i banda, més amples que les actuals. Les obres d'urbanització del carrer Guimerà tenen un cost global de 4,76 milions d'euros i han estat adjudicades a l'empresa manresana Grup Mas.
Aquest mateix dilluns s'han fet sessions informatives per explicar el projecte, i les afectacions corresponents a la primera fase d'obres als veïns de Guimerà i el sector comercial, amb la presència de l'alcalde de Manresa, Marc Aloy; el regidor d'Urbanisme, Carles Garcia, i la regidora de Comerç, Tània Infante. En les sessions s'han exposat les fases i calendari de les obres, i s'han donat els detalls dels canvis de mobilitat que estarà vigent els propers tres mesos. Abans de l'inici de cada fase, es faran noves sessions informatives destinades als veïns i comerciants afectats en cada fase.
A diferència de la resta de Guimerà, que serà illa de vianants i s'urbanitzarà amb un sol nivell i amb vegetació i mobiliari urbà a la part central, aquesta primera part s'urbanitza amb calçada i voreres perquè hi seguirà circulant el trànsit de vehicles i autobusos, un cop el carrer estigui del tot urbanitzat.
L'actuació que comença dilluns comprèn 75 metres de carrer. Es guanyarà amplada de voreres, que passaran de 3,75 a 5 metres i seran arbrades. El paviment de la calçada serà aglomerat asfàltic, i el de la vorera, paviment de panot amb una faixa lateral (a la zona dels arbres) de pedra de granit. Aquest tram de carrer té el clavegueram en bones condicions, per la qual cosa no caldrà renovar-lo.
Aquesta és la primera fase del projecte d'urbanització del carrer Guimerà. Les tres fases següents afectaran el tram nord restant (entre el carrer Carrió i el carrer del Bruc) i tot el tram sud (de Neus Català a la Muralla Sant Domènec). El calendari previst per a cadascuna de les quatre fases és de gener a abril de 2025, el tram entre Neus Català i Carrió; d'abril a tardor de 2025, el tram entre Carrió i Bruc, d'una banda, i entre Sant Joan Baptista de la Salle i Muralla; de la tardor de 2025 a la primavera de 2026, el tram entre Neus Català i Circunval·lació, i de primers d'estiu a novembre de 2026, el tram entre Circunval·lació i Sant Joan Baptista de la Salle, i seguit fins a Bonsuccés.
Afectacions a la mobilitat en aquesta primera fase d'obres
Entre gener i abril d'enguany, durant la primera fase d'obres hi haurà un gruix d'afectacions a la mobilitat.
A partir del dimecres 22 de gener s'iniciaran els treballs previs, consistents en la senyalització horitzontal de passos de vianants d'obres a passeig Pere III - Pl. Neus Català (lateral dret) i a carrer Carrió - carrer Guimerà i la prohibició d'una part de l'estacionament al vial conegut com a pàrquing Saclosa, en el tram proper a plaça Lluís Companys, per a habilitar l'espai com a zona d'aplec de materials.
A partir del dilluns 27 de gener es tallarà el trànsit de vehicles de carrer Guimerà entre plaça Neus Català i carrer Carrió, de manera que es tallarà el trànsit de vehicles del lateral dret (sentit baixada) del segon tram de passeig Pere III (des de la plaça Espanya fins a Guimerà). En aquest tram, es mantindrà l'accés i sortida de vehicles de veïns i usuaris del pàrquing Europa, des de la Plaça Espanya. S'eliminarà l'aparcament en aquest tram per tal que els vehicles puguin anar i tornar pel mateix vial.
L'accés de vehicles al carrer Carrió es mantindrà des de plaça Lluís Companys. Els vehicles autoritzats a accedir al primer tram de passeig Pere III lateral dret (costat edifici del Casino), que habitualment accedeixen per plaça Neus Català, hi accediran per carrer Pompeu Fabra i carrer Cardenal Lluch.
Pel que fa als contenidors d'escombraries, al llarg dels tres mesos d'obres es reubicaran algunes àrees de recollida. Els contenidors de rebuig, orgànica, envasos, paper i vidre del carrer Carrió núm. 37 es reubiquen al núm. 33-35. Els contenidors de rebuig i orgànica del carrer Àngel Guimerà núm.74 es reubiquen al carrer Carrasco Formiguera núm. 2-4. Els contenidors d'orgànica i envasos del passeig Pere III núm. 45 es reubiquen al núm. 48. Els contenidors de paper i vidre del passeig Pere III núm. 55 es reubiquen al núm. 48. Els contenidors de rebuig, orgànica i envasos del passeig Pere III núm. 57 es reubiquen a plaça Espanya núm. 1.
Per a qualsevol incidència al llarg de les obres, els veïns es podran adreçar al telèfon 685 944 321 (encarregat de l'empresa constructora, Grup Mas). També poden trucar als telèfons d'atenció a la ciutadania: 938782302 o 010 o escriure un correu electrònic a [email protected].
Continuen les obres a Cardenal Lluch
L'inici d'obres al carrer Guimerà conviurà amb els treballs que fa uns mesos es van iniciar al carrer Pompeu Fabra, ja reurbanitzat, i que actualment es realitzen al carrer Cardenal Lluch, i que formen part del conjunt d'actuacions de transformació al centre de Manresa.
En aquest sector, a Pompeu Fabra es va renovar la xarxa d'aigua i clavegueram, es van plantar dinou arbres i es van ampliar voreres. Els treballs han passat ara a Cardenal Lluch, mentre que les següents fases correspondran a la plaça Independència i al tram de carrer Saclosa entre Carrió i Bruc.
Per aquests vials circularan les línies de bus (L1, L2 i L3) que actualment circulen per Guimerà i que quan aquest carrer esdevingui illa de vianants ja no hi passaran.
Transformació de l'àrea central de la ciutat
Amb l'inici la setmana vinent de les obres al Guimerà, Manresa haurà donat el tret de sortida a una de les transformacions més importants de l'espai públic que s'han fet al centre de la ciutat en els darrers anys: la conversió del carrer Guimerà en illa de vianants i la reforma i reordenació del trànsit dels seus entorns.
Es tracta d'un dels principals projectes estratègics del mandat. Permetrà guanyar espai per als vianants i noves zones verdes, potenciar el transport públic, racionalitzar el trànsit i reforçar l'àrea central de la ciutat com a lloc de passeig, de lleure i comercial.
En conjunt, la inversió serà de 5,74 milions d'euros, 4,76 dels quals corresponen al carrer Guimerà i al tram del Sant Joan Baptista de la Salle i la resta a la reurbanització dels entorns, que suma prop d'un milió d'euros.
Espais urbans de qualitat i per a vianants
Quan finalitzin les obres, el novembre de 2026, en el tram que es convertirà en illa de vianants -entre Muralla del Carme i Neus Català Pallejà- hi haurà un espai central dedicat als arbres i a la vegetació, i també amb espais de repòs, mentre que els laterals, a tocar dels comerços, es reservaran per al passeig de la ciutadania. Tota l'illa de vianants tindrà paviment a un sol nivell amb un disseny que permetrà que l'aigua de la pluja s'infiltri cap al terreny a les zones arbrades i vegetades.
Pel que fa al tram nord del carrer Guimerà, entre Neus Català i el carrer del Bruc (conegut com a Prolongació), com s'ha esmentat és la fase que ara comença, es reurbanitza a petició del veïnat i incorporarà voreres més amples i nou arbrat. Un cop executat, aquest tram passarà a ser d'un sol sentit de circulació, des de Neus Català fins al carrer del Bruc. A més a més, s'executen les actuacions paral·leles, vinculades al nou itinerari del bus, que permetran millorar un tram del carrer Saclosa, la plaça de la Independència, el carrer Cardenal Lluch i el carrer Pompeu Fabra.
El projecte persegueix diversos objectius, entre els quals destaca la conversió de l'àrea central de la ciutat en un espai de referència per a la ciutadania, el teixit comercial i el veïnat. L'actuació permetrà augmentar l'espai dedicat als vianants, reduir l'ús del vehicle privat, fomentar la mobilitat sostenible, pacificar el trànsit i reduir els sorolls i contaminació i que esdevingui un vial arbrat que actuï com a refugi climàtic a l'estiu. En concret, en aquesta primera fase es plantaran 36 acers. D'aquesta la meitat estaran en el tram entre la plaça de Neus Català i Pallejà i l'altra meitat entre el carrer Carrió i la confluència del carrer Guimerà amb els carrers de Barcelona i del Bruc.
Un procés participat
El procés participatiu per afrontar la transformació del carrer es va iniciar el setembre del 2021. Es van fer sessions informatives en el marc dels Consells de Districte, el Consell de Mobilitat i reunions amb comerciants i veïnat. També es va fer una presentació general per donar a conèixer el projecte i enquestes personals o via web.
A les sessions informatives hi van participar 169 persones i 637 persones van participar en les enquestes. Majoritàriament, la ciutadania va donar el seu sí a la conversió el carrer en illa de vianants i es va decantar per un Guimerà sense el pas del bus. Un dels canvis més rellevants fruit del procés de participació va ser incloure la transformació del tram entre Neus Català i Bruc, a petició dels veïns i que en un inici no estava prevista. Durant el 2022 la participació va continuar amb el veïnat i el teixit comercial, en unes trobades que van anar servint per definir el caràcter que havia de tenir el carrer i en les quals es van afrontar aspectes com ara el mobiliari, les zones d'arbrat, la il·luminació, els espais de repòs o les zones de càrrega i descàrrega, entre altres. El projecte va ser aprovat inicialment el maig del 2023.
El bus, per fora del Guimerà
El desviament de l'itinerari del bus (L1, L2 i L3) provocarà canvis de sentit en alguns carrers dels entorns. Un cop el Guimerà esdevingui illa de vianants, el bus ja no hi entrarà. Així, a Crist Rei, girarà en sentit Guimerà nord (prolongació) fins a la plaça Lluís Companys i baixarà pel carrer Bruc, Saclosa, Cardenal Lluch i Pompeu Fabra per arribar fins a la Carretera de Cardona i pujar per la Muralla del Carme. El tram del Saclosa entre el carrer del Bruc i la plaça de la Independència, el Cardenal Lluch i el Pompeu Fabra, canviaran el seu sentit de circulació.
Pel que fa a les parades, se suprimirà l'actual que hi ha al carrer Guimerà i se'n faran de noves a la zona de Neus Català (al lateral del Llobet), al Pompeu Fabra i a la Muralla del Carme (a la zona de Can Jorba).