«Roblox», el fenomen mundial que concentra milions de nens en un espai potencialment tòxic

El multijugador és tendència entre els menors de 12 anys des de fa anys i els exposa a un món virtual desconegut que requereix el control i consciència dels pares

Segons dades de la companyia, el 42% dels usuaris son menors de 12 anys
Segons dades de la companyia, el 42% dels usuaris son menors de 12 anys | ESRB
Redacció
20 de maig del 2024
Actualitzat a les 8:53h

Els menors s'exposen a comunitats de jocs a una edat cada vegada més primerenca. Encara que moltíssims d'aquests col·lectius de gamers siguin un refugi i un feix de llum per a molta gent (inclosos els adolescents), aquest món és capaç dels dos extrems. Viure experiències i situacions sanes o veure't llançat a un espai tòxic i perjudicial, especialment pels nens. Aquestes situacions encara són més freqüents en jocs en línia. Els casos més sonats son els de League of Legends, Call of Duty, Grand Theft Auto (cap d'ells permesos per a menors de 18 anys, però les advertències són portes al camp). Però cap d'ells com Roblox.

Aquest videojoc ha consolidat una comunitat que connecta fins a 60 milions de persones cada dia. Cap el supera, encara que sembli mentida. I el seu públic són principalment menors. Segons va reportar la mateixa empresa propietària, el desembre del 2023, el 42% dels usuaris dels usuaris del joc no tenien més de 12 anys. I això genera més preguntes que respostes.

Per posar context, Roblox és un videojoc multijugador i gratuït que anima a la creativitat de l'usuari. Com? De manera essencialment senzilla. Es poden crear jocs i competicions en les quals es pot participar tant amb gent desconeguda com amb amics. Si són persones que coneixes, es poden connectar per un xat de veu obert, que permet parlar als jugadors entre ells. Una característica dels més famosos, però entre joves i adults. 

La seva popularitat és immensa, completament dispara entre els més joves de casa des de fa pocs anys, i és possible que t'hagis trobat en la situació que el teu fill o filla t'hagi demanat de poder jugar-hi a l'ordinador, tauleta o consola.

La toxicitat dels videojocs online

Primer de tot, és necessari ser conscient de les amenaces que pot suposar per a un nen que desconeix tot allò que pot arribar a envoltar una comunitat tan gran com aquesta. Des de la falta d'empatia als nivells més tòxics que freguen la crueltat. És important tenir en compte que la percepció de Roblox va més enllà d'un simple videojoc, i és que els seus jugadors ho entenen com un espai per compartir el que els altres han creat, i sempre sent partides multijugador.

Entrar en una comunitat online pot resultar xocant en molts casos. Suposa un món paral·lel a la realitat que funciona amb les seves pròpies normes, algunes d'elles legals (que aterren pel videojoc en sí) i altres implícites, creades per la mateixa comunitat. Endinsar-se en un espai com aquest com un nen pot resultar certament perillós. Tot i que no sigui el més freqüent, trobar-se amb usuaris amb males intensions i actituds tòxiques és bastant freqüent en videojocs amb tants jugadors com Roblox. Així, doncs, és important conscienciar i preocupar-se per les persones amb les quals pugui relacionar-se el vostre fill en aquest espai.

En una edat tan prematura, l'exposició a les llibertats que pot oferir un espai immens com el de Roblox poden agreujar la percepció o els sentiments que pot generar aquesta etapa pels vostres fills. En depèn quins casos, seria aconsellable fins i tot acompanyar-los per guiar-los al principi, per assegurar-se del comportament i actituds que es pugui trobar en aquest espai.

Per això, és necessari conèixer quines opcions ofereix Roblox per poder garantir la seguretat dels usuaris més joves. Compta amb una opció recomanada per a menors de 13 anys, que permet limitar l'accés al xat, reduint considerablement les opcions de trobar-se amb algun usuari tòxic. I existeixen guies específiques.

L'amenaça de les compres online

Com tot videojoc gratuït, Roblox compta amb una botiga online per poder personalitzar l'avatar de cada un i poder-se diferenciar dels altres jugadors amb diverses vestimentes disponibles. Si s'ha comentat el perill de l'exposició a una comunitat tan gran com la d'aquest joc, és important tenir en compte que, sobretot entre els jugadors més joves, la consciència de gastar-se els diners no és la que pot tenir un adult i, a vegades, per tal de tenir aquella skin que tant els agrada, poden arribar a comprar-la d'amagat.

D'aquesta manera, si el vostre fill o filla s'endinsa en un videojoc com Roblox o de característiques similars, és important tenir control del que es pugui voler comprar, conscienciant-los del què realment suposa gastar-se els diners i la falsa necessitat d'haver de tenir aquelles aparences exclusives per destacar entre la resta de jugadors.

Arxivat a