No pensis en uns pressupostos
«El referèndum i la independència... què tenen a veure amb uns pressupostos autonòmics?»
ARA A PORTADA
-
-
De la neutralització a l'exigència dels socis: l'1x1 de l'oposició un any després de la investidura d'Illa Sara Escalera
-
La sequera i la tramuntana impulsen el pitjor incendi dels darrers 50 anys a França Arnau Urgell i Vidal
-
L'opa es complica: els accionistes del Sabadell aproven la venda de TSB i el repartiment de dividends extraordinari Bernat Surroca Albet | Pep Martí i Vallverdú
-
El Govern espera que la UE aconsegueixi el «màxim d'excepcions» aranzelàries per a productes catalans Redacció
Una cosa semblant passa amb els pressupostos de la Generalitat. En els últims temps, des del govern de Junts pel Sí i el sobiranisme d'ordre s'ha consolidat un marc: sense pressupostos no hi ha referèndum. Aquest terreny de joc, que ha estat assimilat per la gran majoria de mitjans de comunicació i analistes de l'òrbita sobiranista, ens explica que és indispensable que la CUP voti a favor dels comptes del govern. Si no ho fa, l'executiu no disposarà d'estabilitat política, i sense estabilitat política no hi haurà referèndum sobre la independència. En altres paraules: més que "o referèndum o referèndum", estaríem en un moment de "o pressupostos o s'acaba el procés".
Passa, però, que els marcs depenen de qui els hi dóna forma. I que el moment actual podria emmarcar-se d'una altra manera. Per exemple: el referèndum i la independència... què tenen a veure amb uns pressupostos autonòmics? Desenvolupem una mica aquest nou marc. Estem en un moment d'excepcionalitat, en què un partit anticapitalista i un partit liberal s'estan posant d'acord de forma contranatural per tirar endavant el seu únic objectiu en comú: realitzar un referèndum sobre la independència. Discutir ara sobre uns pressupostos autonòmics que de ben segur no deixaran content a cap de les dues parts... No és una mica absurd? Els pressupostos, de fet, no sortien ni en el full de ruta de Junts pel Sí. Fer-ne un element tan central, no és generar un obstacle innecessari? Si el moment és excepcional i al final estem parlant de 18 mesos d'interinatge... per què no tirar milles?
Tanmateix, en l'actualitat el marc és un altre ben diferent. La CUP i Junts pel Sí s'han vist enfangats en una negociació extenuant que, de retruc, genera cansament i desgast en la base social sobiranista. No són en aquests moments els pressupostos autonòmics del 2017 el gran pal a la roda del procés sobiranista?
Periodista i cooperativista, impulsor del digital Crític, especialitzat en periodisme d'investigació. He estat cap de redacció de la revista Enderrock i he col·laborat amb mitjans com la Directa, El Triangle, la revista El Temps i el diari El Punt Avui. Soc membre del Grup de Periodistes Ramon Barnils i participo de l'observatori crític dels mitjans Mèdia.cat. He coordinat durant quatre anys l'Anuari Mèdia.cat dels silencis mediàtics.
Et pot interessar
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.