
La presentació de la Fira de la Muntanya i del Llibre Vic-Collsacabra 2014 a Sant Julià de Cabrera. Foto: Ajuntament de l'Esquirol
En tota una declaració d’intencions, la presentació de la renovada fira es va fer fa uns dies a Sant Julià de Cabrera. El certamen compta amb la col·laboració de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, l’Institut Català de les Empreses Culturals i els Amics dels Cingles del Collsacabra.
Seguint la línia de la darrera edició, el recinte firal de Vic acollirà les mostres comercials tant del sector més turístic i de lleure de muntanya, com del món editorial, amb un total de 58 estands. Als dos pavellons comercials del recinte s’hi portaran a terme diferents activitats relacionades amb l’esport de muntanya, conferències i presentacions de llibres i el ja tradicional mercat d’ocasió. Al Collsacabra, als pobles de L’Esquirol, Tavertet i Cantonigròs, s’hi portaran a terme altres activitats relacionades amb aquest sector com la Cabrerès Mountain Marathon, una cursa, d’orientació, cant coral de cançons de muntanya i tirolina als mateixos cingles. En total es podrà gaudir de més de 70 activitats.
La presentació de la Fira de la Muntanya i del Llibre Vic & Collsacabra va anar a càrrec dels alcaldes de L’Esquirol i Tavertet, Àlex Montanyà i Toni Molina, respectivament, de la regidora de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, Montserrat Rovira, i del director de l'Àrea del Llibre Institut Català de les Empreses Culturals, Joaquín Bejarano. Tots ells van coincidir en destacar que la complicitat entre les institucions ha permès tirar endavant una iniciativa com aquesta, que possibilita la interacció directa de les empreses del sector amb els amants de la muntanya i alhora posa a disposició de tothom una gran diversitat d’activitats relacionades amb el lleure i el respecte a la natura en escenaris privilegiats.
Els Amics dels Cingles del Collsacabra, ‘convidats’ a participar-hi
Fins ara, el Servei de Promoció Econòmica del Collsacabra (Ajuntaments de l’Esquirol, Tavertet i Rupit-Pruit) havia coorganitzat durant 12 anys la fira amb els Amics dels Cingles del Collsacabra, amb qui ara mantenen unes tenses relacions. Enguany, la situació ha canviat.
“Els ajuntaments de l’Esquirol, Tavertet i Rupit-Pruit estan dolguts amb els Amics dels Cingles del Collsacabra, que van traslladar la fira a Vic, i no pas només per motius econòmics. Ara, nosaltres recuperem una fira que pel territori estava morta”, explicava Àlex Montanyà fa uns mesos. “Es fusionen dues fires i es convida els Amics dels Cingles del Collsacabra a participar-hi com qualsevol altre entitat, però no a organitzar-la”, afegia.
L’Ajuntament de Rupit, de moment, no ha decidit sumar-se a la proposta i es manté al marge, al menys aquest any, a l’espera de veure com es desenvolupa tot plegat.
Els Amics dels Cingles del Collsacabra, però, continuen organitzant la seva parcel·la, la Fira del Llibre de Muntanya, que s’ubicarà al recinte firal de Vic. Aquest certamen tindrà enguany 24 estands i comptarà amb les principals editorials del llibre i revistes de muntanya com Alpina i Desnivel.
Els Amics dels Cingles del Collsacabra van fer una presentació paral·lela, fa uns dies a Barcelona. A l’acte no hi va assistir cap representant de l’organització de la Fira de Muntanya i del Llibre Vic & Collsacabra.
Més informació, al web de la fira

La Fira del Llibre de Muntanya. Foto d'arxiu: Adrià Costa