-----------
Saura diu que la reparació de la figura de Companys és només 'un primer pas' fins a la nul•litat del judici
Marc Riera Morató // Vic (ACN)
Marc Riera Morató // Vic (ACN)
El conseller d'Interior i Relacions Institucionals, Joan Saura, considera que l'anunci fet pel govern espanyol de fer una declaració de reparació i reconeixement de la figura del president Lluís Companys 'arriba tard'. Tot i això, creu que és un 'primer pas' per arribar a l'objectiu final del Govern que passa per aconseguir la nul•litat del judici que va condemnar-lo a mort.
Saura ha assegurat a Vic que, un cop es faci aquest primer reconeixement, el Govern analitzarà les vies 'polítiques i jurídiques' per arribar fins a l'anul•lació de la sentència. Saura ha destacat la importància que, per primer cop, un govern de l'Estat faci un reconeixement 'explícit' a la figura del president afusellat.
Saura ha assegurat que el Govern ha demanat que malgrat que la declaració de reparació de Companys s'inclou en un conjunt de reconeixements d'una quarantena de represaliats aquesta tingui una 'singularització'. Segons el conseller, actualment d'aquesta qüestió n'estan parlant amb el Ministeri de Justícia però creu que finalment es podrà aconseguir. El reconeixement amb 'tot el respecte' cap a les altres víctimes que es repararà en el mateix procés tindrà la 'singularització' pel fet que Companys va ser l'únic president democràtic d'Europa afusellat per un cop d'estat feixista. Saura diu que aquesta declaració de reparació es fa aprofitant 'els continguts' de la Llei de la Memòria Històrica.
El titular d'Interior i Relacions Institucionals ha recordat que el passat 13 d'octubre ell mateix va acompanyar a la néta de Lluís Companys a Madrid per fer aquesta mateixa petició que ara el govern espanyol ha resolt positivament. L'aprovació de la reparació es va fer al desembre. Queda pendent de fixar com, on i quan es farà l'acte de reparació de la figura del president català afusellat pel règim franquista.
Ara el Govern esperarà tenir el text que s'ha aprovat del reconeixement per analitzar-lo i fixar quins camins es seguirà per arribar fins a la nul•litat del procés judicial que va portar a companys a morir afusellat. Saura ha anunciat que els tràmits per demanar la nul•litat del judici sumaríssim es faran 'quan abans millor' tot i que un procés d'aquest tipus 'sempre porta un cert temps'.
