
Repassar l'independentisme i els seus motius pot ser un exercici intel·lectual apassionant. Com a mostra el debat que s'ha viscut aquest vespre al centre cultural Unnim de Terrassa, organitzat el Grup Nació Digital, entre dos vells llops del procel·lós mar independentista: l'exvicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, en plena forma, i l'alcalde de Vic i impulsor de l'Associació Catalana de Municipis, Josep Maria Vila d'Abadal, que ha fet gala del seu estil directe i sense concessions. Arguments per a l'estat propi, franquesa en i de les expressions, crítiques al moviment independentista i al Govern i, sobretot, com afrontar els dubtes més habituals d'un procés secessionista han omplert hora i mitja d'un debat entretingut, fresc i on dues maneres de veure l'independentisme l'han definit "no com una ideologia sinó com un objectiu".
Tots dos han analitzat la situació de l'independentisme i les vies per assolir l'estat propi amb velades crítiques als actuals moviments polítics que l'esperonen. De fet, Carod ha criticat la "certa ingenuïtat de l'independentisme". "L'independentisme està en fase prepolítica, és emocional", ha sentenciat Carod, per afegir que cal vèncer la resistència "d'una ambició petita de classes dirigents" i " d'aquells que viuen de la dependència".
Una perspectiva també apuntada per Vila d'Abadal que ha recordat que "hi ha molta gent que és independentista a trossos, o només és independentista econòmic, o cultural". De fet, l'alcalde de Vic no ha amagat la nul·la confiança que li genera el pacte fiscal. És més, considera que "seria un pas enrere per l'independentisme" amb la confiança "que no cal patir perquè no ens el donaran".

Pel que fa als leitmotivs de l'independentisme tots dos ha obviat de manera expressa les raons històriques, econòmiques, culturals o lingüístiques per articular una raonament de pes gairebé dialècticament indiscutible. "Volem ser independents perquè som catalans i ens dóna la gana", han clamat els debatents, per afegir que per esdevenir un estat propi cal "discreció, diplomàcia, mà esquerra i un o dos punts de mala llet". "Ser independents és la màxima expressió de la sobirania d'un poble, de la seva responsabilitat, s'haurà acabat tenir un adversari polític", ha sentenciat Carod.
En aquest sentit, Vila d'Abadal ha avançat que té constància que el Govern fa feina "diplomàtica" per si es produeix algun trencament i ha advertit que la consulta sobiranista que programa l'Associació Catalana de Municipis que presideix serà "oficial, però no legal". "Ara tenim l'oportunitat, perquè al pas que va Espanya ni els extremenys voldran ser espanyols", ha reblat Vilà d'Abadal que, previsor, creu que Espanya no dubtarà a utilitzar la força militar si s'enceta el procés cap un estat propi català. "Els castellans són molt bel·licosos", ha avisat.
Dos independentistes, dues maneres de veure com arribar a un estat propi, i la coincidència de Carod i Vila d'Abadal en el principal ingredient del procés independentista: el "sacrifici". "I si muntem un partit polític tots dos?", ha proposat Vila d'Abadal a l'exvicepresident del Govern. Aplaudiments del públic. S'ho han imaginat?