Aquest dimarts va tenir lloc la inauguració del nou Laboratori de Formació i Recerca en Educació Infantil: Aula Teresa Buscart i Aules Montessori, situat a la planta baixa de la Masia Torre dels Frares. Si bé es tracta d’uns espais que ja existien, la novetat és la nova ubicació en un sol espai, i en un local totalment reformat i accessible a peu de carrer, “la qual cosa significa el reconeixement per part de la UVic de la importància que dona a la formació de mestres de primeres edats i de la formació permanent”, segons va afirmar el rector Jordi Montaña. La inauguració coincideix amb la commemoració dels 40 anys de l’Escola de Mestres d’Osona, origen de la UVic-UCC.
El Laboratori és una nova instal·lació de 351 metres quadrats, pensada per als futurs formadors i especialistes en pedagogia Montsessori i també per a tots els futurs mestres. Les Aules Montessori ofereixen, d’una banda, tres espais diferenciats per educar infants de 0 a 18 mesos; de 18 mesos a 3 anys; i de 3 a 6 anys. Així es converteix en un espai de referència del Màster en Pedagogia Montessori, únic a Europa acreditat per l’Associació Montessori Internacional (AMI). La directora de l’AMI, Lynne Lawrence, va afirmar que es tractava d’un laboratori de recerca que entronca amb el somni de Maria Montessori de disposar d’un espai d’investigació i aprofundiment del coneixement, per la qual cosa va considerar la col·laboració entre l’AMI i la UVic “com un raig de llum que beneficiarà als milers de mestres montessorians d’arreu del món”.
D’altra banda, el nou espai acull també l’Aula Teresa Buscart, especialitzada en espais i materials per a la franja educativa dels 0 als 3 anys, amb recursos metodològics i pràctics, referents de totes les grans línies pedagògiques. La nova ubicació i el disseny de l’espai permetrà que a partir del curs que ve, el laboratori pugui obrir les portes a nens i mestres per a fer-hi tallers.
Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, va manifestar que “amb aquests nous espais culmina un procés endegat fa molts anys d’interès de la UVic per la pedagogia Montessori i pels corrents de renovació pedagògica”, destacant que Eumo Editorial va dedicar, ja l’any 1984, el primer volum d’una de les seves col·leccions més emblemàtiques, com és Textos Pedagògics, a la figura de Maria Montessori. Per últim, l’alcaldessa de Vic i presidenta de la FUB, Anna Erra, va posar èmfasi en el fet que amb la nova instal·lació “la Universitat continua creixent en educació, ens fa més internacionals i posa Vic en el mapa”.
La importància dels espais com a valor pedagògic
La característica del nou laboratori és que acull materials i ambients que cobreixen les necessitats de l’infant pel que fa a aspectes com el llenguatge, la perfecció del moviment, la socialització, la vida pràctica, l’autonomia, l’educació sensorial, la lectura o les matemàtiques, entre altres. L’ordre, la senzillesa i la bellesa són, segons Silvia Dubovoy factors clau en la pedagogia Montessori , ja que “el desenvolupament òptim de l’infant depèn d’un ambient físic, psíquic i emocional preparat”. Aquest desenvolupament es basa els principis d’autonomia, independència, capacitat d’escollir, desenvolupament de la voluntat i l’autodisciplina, per tal que el nen esdevingui el seu propi mestre.

Silvia Dubovoy, Eduard Ramírez, Jordi Montaña, Anna Erra, Lynne Lawrence i M. Carme Bernal Foto: UVic-UCC