L'acord “in extremis” amb els sindicats per modular el traspàs de Rodalies va permetre desconvocar la vaga prevista per dilluns, però tot i així hi va haver incidències i cancel·lacions de trens. El Ministeri de Transports, el Departament de Territori i els sindicats de Renfe i Adif van pactar que la nova empresa mixta que ha de gestionar Rodalies formarà part del grup de Renfe per tranquil·litzar els treballadors, que sostenen que el traspàs pot tenir conseqüències negatives en els seus drets laborals, sobretot en la mobilitat. Així quedarà establert en els estatuts de la nova companyia, que s'estan ultimant. En aquests documents no es preveu sortir d'aquest paraigua de Renfe, malgrat que ERC ha situat un horitzó de dos anys perquè passi a ser adscrita a la Generalitat. El Govern no s'ha volgut fer ser aquest termini de dos anys. "No diem que no, però acabem de desplegar les eines i comencem a caminar", ha dit la consellera de Territori, Sílvia Paneque.
Aquest document, segons ha detallat la consellera, s'ha de fer públic aquest mes i no concretarà durant quant temps l'empresa formarà part del grup Renfe. Els republicans consideren que en un termini de dos anys caldria haver trobat els mecanismes i les garanties per fer que la companyia passi a formar part de la Generalitat. "Els estatuts marcaran les característiques en el moment que neix; si hi hagués canvis en els pròxims anys, caldria una modificació dels estatuts, que no poden preveure futuribles", ha explicat Paneque. En tot cas, ha insistit que el nou acord amb els sindicats "no endarrereix" el calendari previst, amb una operadora que ha d'entrar en funcionament abans d'acabar l'any. Es pot dir que la nova empresa seria "instrumental"? La consellera no ha volgut posar adjectius, però ha dit que "patirà evolucions" per anar-hi integrant la titularitat de les estacions o els trams ferroviaris. "Ara s'obre un camí d'evolució que tindrà diferents pantalles", ha dit.
La nova empresa tindrà un consell d'administració paritari, amb una presidència escollida per la Generalitat amb vot de qualitat, i amb seu a Catalunya. Es tracta d'un model com el del Port de Barcelona, que permetrà prendre les decisions "des de Catalunya". Els estatuts recolliran també aquest percentatge "diferencial" en l'accionariat en favor de Renfe, per tal de poder "assegurar la vinculació dels treballadors per garantir que no hi ha pèrdua de drets". Consultats per Nació, tant CCOO com UGT es mostraven satisfets de l'acord assolit, que dona "més garanties" que no pas l'acord polític previ que van assolir el 2023 ERC i el PSOE, i que van ratificar fa tot just un mes els governs català i espanyol. Ja aleshores, es va dir que el traspàs feia "un pas definitiu", expressió utilitzada de nou aquest dimarts.
El traspàs, més viu que mai
La consellera ha negat que el traspàs quedi “tocat de mort”, com diuen Junts i la CUP. “En cap cas; em sorprenen molt aquestes afirmacions”, ha dit. L'acord amb els sindicats i la bilateral, ha assegurat, marquen “un pas definitiu” cap al traspàs de Rodalies, perquè l'empresa mixta permetrà que les decisions “es prenguin des de Catalunya i des de la proximitat amb l'objectiu de millorar el servei”. Davant les incerteses dels treballadors, Paneque ha afirmat que els últims acords els donen la garantia de continuar en el conveni col·lectiu que tenen, és a dir, sota el paraigua de Renfe. L'accionariat de l'empresa tindrà una majoria de l'operador estatal, que permetrà mantenir el conveni i assegura els drets.
“Els treballadors no s'han mostrat contraris al traspàs i no està tocat de mort; fem un pas definitiu cap al traspàs amb totes les garanties de seguretat com dels drets laborals i socials”, ha remarcat la consellera. Aquesta era una qüestió que preocupava especialment el Govern, el PSC i ERC, que no volen avançar en un traspàs d'aquestes característiques -complex- amb l'oposició dels sindicats. “Hi haurà més passos perquè és un procés en evolució, però és un primer pas cap al traspàs, que el permet”, ha dit. Des del 2010, quan Catalunya assumeix la titularitat del servei, no s'havia fet. “En aquests moments ens hem de centrar en la constitució de l'empresa mixta abans de finalitzar l'any i començar a operar el servei de Rodalies des d'aquesta empresa”, ha dit.