El Govern i ERC desencallen l'empresa mixta que gestionarà Rodalies a partir del 2026

Els nous estatuts es concretaran finalment al març i la nova operadora haurà d'estar en funcionament abans d'acabar l'any; Paneque i Alamany consideren que és un "pas definitiu" per al traspàs

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la dirigent d'ERC Elisenda Alamany, aquest dilluns
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la dirigent d'ERC Elisenda Alamany, aquest dilluns | Hugo Fernández
17 de febrer de 2025, 14:21
Actualitzat: 15:58h

Tot just quatre hores abans de la comissió bilateral d'infraestructures, el Govern i ERC han comparegut conjuntament per refermar el compromís amb el traspàs de Rodalies i concretar-ne alguns punts. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i la portaveu i secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, han donat detalls de l'acord: els estatuts de la nova empresa mixta que gestionarà Rodalies de Catalunya, que tindrà participació majoritària de la Generalitat i permetrà una gestió des de la proximitat i "més eficient".

La nova empresa tindrà una presidència proposada per la Generalitat, amb vot de qualitat. Hi haurà una transició "pautada" amb Renfe, per tal de mantenir els drets laborals del personal. Es revisaran també els processos per minimitzar incidències, millorar la puntualitat i també la comunicació. "Tenir un sistema públic és una prioritat de país", ha afirmat Paneque, que ha destacat que cal un nou model de gestió i una revisió "constant" per millorar el servei. 

Al març es tancaran els estatuts de la nova empresa, que es constituirà formalment abans d'acabar l'any 2025. Des de l'1 de gener, la nova empresa gestionarà Rodalies, més enllà de la titularitat de les línies. "Estem molt satisfets de l'acord, és un bon acord i compartim que això millorarà la vida dels catalans", ha afirmat Paneque. La consellera ha volgut agrair a ERC l'acord de les últimes setmanes, que ha permès assolir un acord amb el Govern. “Significa un pas endavant crucial en el traspàs de Rodalies, una reivindicació històrica que va iniciar el Govern d'Aragonès”, ha dit la consellera.

Hi haurà d'haver una transició per assegurar la continuïtat dels treballadors i caldrà "desagregar" del grup Renfe la part que pertany a Catalunya (treballadors i actius). Comm a exemple, Paneque ha dit que igual que la R1 s'ha de "desagregar" de la xarxa ferroviària d'interès general com a pas previ per poder traspassar-la a Catalunya, s'ha de fer el mateix amb la "part catalana" de Renfe. En tot cas, Alamany ha volgut remarcar que la nova empresa "no serà una filial" de Renfe.

Tot plegat ja quedava recollit als acords d'investidura, però el Govern i ERC sostenen que el que es concreta ara és el "camí jurídic" per tal que aquests acords "siguin una realitat" i s'oficialitza la data de finals de 2025 per constituir la nova empresa, fins ara verbalitzada per Paneque. La comissió bilateral d'aquest dilluns formalitzarà tot això.

Alamany ha destacat la feina “ingent” d'ERC, que permet avui fer “el pas definitiu” perquè Catalunya “governi” la xarxa de Rodalies, per tal que els ciutadans puguin tenir un millor servei. "Un acord entre partits passa a ser un acord entre governs", ha afirmat la dirigent d'ERC, malgrat que ja era un acord entre governs des que es va solemnitzar amb el Govern d'Aragonès i el de Sánchez. En tot cas, ha dit que és "un pas històric" i s'ha mostrat convençut que el PSC "complirà". 

La secretària general dels republians ha admès que són acords "complexos" que caldrà continuar treballant. L'acord assolit és la concreció dels diferents acords d'investidura de Pedro Sánchez i de Salvador Illa. Sigui com sigui, a ERC no li preocupa que l'Estat pugui tenir dret de veto en les decisions estratègiques sobre Rodalies. L'empresa mixta tindrà participació majoritària de la Generalitat, però les decisions més importants necessitaran majoria qualificada, segons l'acord ERC-PSOE. 

Un esprint de dues setmanes per desencallar acords

El Govern exhibirà acords aquest mes de febrer gràcies a un esprint de dues setmanes en què hi haurà quatre comissions bilaterals. Sense pressupostos i amb una majoria inestable al Parlament, Salvador Illa té l'avantatge de sintonitzar plenament amb Pedro Sánchez, i per això no hi haurà enfrontaments ni diferències en les trobades programades per aquests pròxims dies. Sobre la taula hi ha carpetes importants que s'han de desbloquejar, com ara el finançament singular, la condonació del fons de liquiditat autonòmica (FLA) o el traspàs de Rodalies, però també d'altres qüestions rellevants per a l'executiu català, com la seguretat, la justícia o educació. 

Més enllà de la reunió d'aquest dilluns sobre infraestructures, la setmana que ve hi ha la comissió bilateral i la de transferències, el dilluns. I divendres hi ha prevista la comissió mixta d'afers econòmics i fiscals, per abordar la carpeta del FLA i també el nou model de finançament. Dos dies abans, dimecres, s'haurà fet el Consell de Política Fiscal i Financera, òrgan multilateral i clau també per a la condonació del deute autonòmic.