El traspàs de l'R1, la línia de Rodalies del Maresme, ja està en marxa. No serà ràpid, però el Govern ha aprovat aquest dimarts l'inici dels treballs tècnics per acabar traspassant aquesta infraestructura ferroviària a la Generalitat, en els termes que preveu l'acord de Rodalies que va signar ERC amb el PSC i que ha assumit l'executiu de Salvador Illa. "És un acord que ens satisfà especialment", ha admès la consellera de Territori i portaveu, Sílvia Paneque.
L'acord suposa demanar al govern espanyol que exclogui la línia R1 entre la Sagrera i Maçanet-Massanes de la Xarxa Ferroviària d'Interès General. No és tota l'R1, que comença a Molins de Rei; aquest altre tram continuarà sent de l'Estat. Quan el govern espanyol ho accepti -està pactat que sigui així-, s'establiran una sèrie de terminis i condicions, i la titularitat passarà a ser de la Generalitat. "És el primer pas d'un camí que ha d'acabar amb el traspàs integral", ha dit Paneque.
El Govern ha volgut agrair la feina feta per l'executiu de Pere Aragonès en aquest àmbit, i també la "lleialtat" del ministre de Transports, Óscar Puente, per donar compliment als acords. "Catalunya necessita i mereix un transport públic d'alta qualitat", ha dit Paneque, i l'inici del traspàs de l'R1 ha de servir per avançar cap a un sistema de Rodalies "descarbonitzat, eficient i eficaç".
Aquesta és la primera línia que es traspassa, però n'hi ha més de previstes en l'acord. Són també la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3, i la línia de Sant Vicenç de Calders de l'R2. L'objectiu és el traspàs integral de tota la xarxa, tal com s'estableix en l'acord i com ha destacat Paneque. "És la primera de la resta de línies que s'han de traspassar, és un primer pas important", ha insistit la consellera.
Fase transitòria de gestió conjunta amb Adif
L'horitzó temporal perquè el traspàs sigui efectiu és aquest primer trimestre. Paneque ha recordat que aquest febrer s'ha de reunir la comissió bilateral sobre infraestructures, que ha d'aprovar aquest acord d'aquest dimarts i traslladar-lo al consell de ministres per a la seva aprovació definitiva. Serà aleshores quan la titularitat de la línia serà de la Generalitat, però de manera transitòria l'operativitat de la línia continuarà sent d'Adif. L'objectiu és que, al final, l'operativitat sigui d'Ifercat, empresa de la Generalitat que caldrà "muscular".
El Govern advoca per la prudència en aquest àmbit, perquè no hi hagi "disfuncions" en el servei que afectin els usuaris. "Serà Ifercat qui recepcioni les vies i estacions que vagin sent traspassades", ha dit Paneque, i mentrestant serà Adif qui gestioni la línia com fins ara. Quant durarà la fase transitòria? La consellera no ha volgut posar calendaris, perquè la prioritat és "que surti bé i amb seguretat jurídica". "És la primera vegada que es fa un traspàs així", ha remarcat.
"Primer la bilateral, després acord de consell de ministres; aquest és el camí, perquè és des de la proximitat com millor podrem gestionar Rodalies", ha destacat Paneque. La titularitat de l'R1 s'ajustarà a l'article 169 de l'Estatut, que atorga a la Generalitat la competència exclusiva sobre transports de viatgers i mercaderies que transcorren en territori català. És la via, ha dit la consellera, que garanteix més seguretat jurídica.
73 quilòmetres de via amb 22 estacions i baixadors
El conjunt de la infraestructura que es traspassarà en el tram Maçanet-Massanes i Bifurcació Sagrera inclou 73 quilòmetres de via, dels quals 35,2 són de via doble i 37,6 en via única que transcorren per 21 municipis de les demarcacions de Girona i Barcelona. En total, hi ha 22 punts de parada, dels quals 10 són baixadors i 12 són estacions, és a dir, on hi ha un aparell de via que permet que el tren pugui canviar de via.En total, són 128 quilòmetres de longitud de via si s'hi inclou la part desdoblada i les vies destinades als estacionaments de trens (17 quilòmetres).
A més, s'han comptabilitzat 96 aparells de via, 12 passos a nivell, vuit túnels (dos en via doble i 6 en via única), 514 passos inferiors, 24 passos superiors, 36 ascensors i set escales mecàniques. A més, compta amb nou escomeses d'alta tensió, sis subestacions elèctriques, 108 quilòmetres d'alimentació, 13 enclavaments, 107 circuits de via (per saber si la via està ocupada o no), 134 senyals, 154 balises i 78 motors per moure les agulles, entre d'altres.
L'empresa mixta, sense concretar
L'anunci ha estat l'inici del traspàs de l'R1, però hi ha una carpeta rellevant que continua sense concretar-se: l'empresa mixta que ha de gestionar Rodalies. L'acord d'investidura diu que els estatuts de la companyia s'han de fer públics abans d'acabar l'any 2024, però això no ha passat. La consellera Paneque va dir la setmana passada que hi hauria reunions amb ERC per traslladar-los la proposta, i aquest dimarts ha dit que la relació és "fluida" però no ha detallat si s'ha produït o no aquesta trobada. Paneque ha insistit que l'empresa mixta es donarà a conèixer aquest gener i estarà operativa abans d'acabar el 2025.