Després d'un cap de setmana de negociacions intenses i amb múltiples fronts oberts, l'Estat ha arribat a un acord amb els sindicats per desconvocar la vaga que estava prevista per aquest dilluns a Rodalies. A canvi de què? De manera transitòria, l'empresa que ha de liderar el traspàs del servei a la Generalitat estarà adscrita al grup Renfe, en la línia del que demanaven els treballadors. A la pràctica, aquesta decisió implica modular el traspàs acordat entre ERC i el PSOE. Els republicans han acceptat -en contacte amb els socialistes- el component transitori per no obrir un conflicte amb els sindicats, que s'han posicionat en contra de la nova era per la por a perdre els drets laborals adquirits.
La vaga havia d'arrencar aquest dilluns, i estava previst que inclogués fins a set jornades d'afectacions en el serveis, ja fossin totals o parcials. Al llarg de les últimes setmanes, les incidències en el servei han estat a l'ordre del dia, amb passatgers caminant per les vies i circulacions molt fora de l'horari habitual. Aquest divendres es va produir un dels moviments decisius per part de l'Estat: es plantejava que la nova companyia, en la qual la Generalitat hi ha de tenir majoria, estigués adscrita a Renfe "a tots els efectes". ERC ha estat al corrent de les converses amb els sindicats i no ha volgut aparèixer com un element distorsionador a l'hora d'amenaçar la posició dels treballadors.
"Tant el Ministeri de Transports com la Generalitat i els sindicats volen posar en valor que l'acord aconseguit sorgeix de l'esforç per unir la legítima defensa dels drets de les plantilles de Renfe i Adif, la prestació del servei públic ferroviari i el compliment dels acords", assenyala l'últim paràgraf del comunicat difós per anunciar l'entesa que permet la desconvocatòria. Amb la part final -el compliment dels acords- hi ha implícita l'entesa entre ERC i els socialistes pel traspàs de Rodalies. Els republicans han suspès la roda de premsa prevista per aquest dilluns, i qualsevol valoració serà verbalitzada per Oriol Junqueras en una entrevista prevista al programa Els Matins de TV3.
De moment, això sí, han emès un comunicat per reaccionar a l'entesa. "ERC no renuncia a cap dels acords signats amb el PSC i el PSOE, que son plenament vigents. De forma temporal, entenem que 'adscripció de la nova companyia entre la Generalitat i l’Estat al grup Renfe és una opció que permet la pacificació de les relacions amb els sindicats, alhora que presenta tota una sèrie d'avantatges operatius i d’acceleració del procés d'arrencada de la nova societat", indica el text. Es dona un marge de dos anys, en aquest sentit, per trobar els "mecanismes adients de garantia" de tots els drets laborals als treballadors que han de permetre que la nova companyia passi a estar adscrita a la Generalitat.
Com ha de ser la nova empresa?
La nova empresa que hauria de substituir Renfe, tal com està acordat des de finals del 2023, estarà participada per l'Estat i la Generalitat, amb majoria de capital catalana i un consell d'administració paritari, amb presidència catalana i que tindrà amb vot de qualitat. Es va refermar en la comissió bilateral d'infraestructures del 27 de febrer, tot i que ja constava en l'acord per al traspàs de Rodalies que van signar el PSOE i ERC per la investidura de Pedro Sánchez. La novetat, que el Govern va permetre a ERC anunciar abans de la bilateral, és que els estatuts d'aquesta nova companyia, és a dir, la lletra petita de com serà, s'haurien de concretar durant la primera quinzena de març.
Quan aquesta societat s'hagi constituït, hauria de prendre el relleu de Renfe per gestionar Rodalies. Les parts han posat sempre un èmfasi especial en la protecció dels treballadors -quan es va anunciar el traspàs alguns sindicats ja van alçar la veu-. Està prevista una transició "pautada" amb Renfe perquè es puguin mantenir els drets laborals del personal. Per això, caldrà "desagregar" del grup Renfe la part de treballadors i actius que correspon a Catalunya com a pas previ per poder constituir la nova empresa. "Tots els avenços que fem tenen com a condició el ple respecte dels drets laborals dels treballadors", va remarcar el ministeri fa tres setmanes. Com es farà? Ho hauran de definir els estatuts.
L'altra gran carpeta oberta és el traspàs de l'R1, la primera de les línies que han de quedar sota titularitat de la Generalitat. El Govern va acordar iniciar els tràmits per aquest primer traspàs ara fa un mes, però abans cal concretar què inclou ben bé la línia del Maresme. Estat i Generalitat s'han donat tres mesos -fins al maig com a màxim- per tenir enllestit l'inventari de tot el que s'ha de traspassar. Des de les vies, fins a les estacions, passant per catenàries, baixadors i tota la resta d'elements que suporta el tram entre Sagrera Bifurcació (no inclosa) i Maçanet-Massanes. Al gener, però, s'apuntava que aquest inventari ja estava força avançat. Les qüestions financeres també s'han d'esclarir.