Peus de plom als sindicats catalans pel torcebraç al traspàs de Rodalies

La federació d'UGT a Catalunya manté el silenci mentre el sindicat estatal rebutja l'acord ERC-PSOE; des de CCOO s'opta per l'equilibri entre donar suport a la vaga i defensar, també, els canvis en la gestió del servei sempre que es garanteixin les condicions laborals dels treballadors

Pantalla amb informació sobre el servei de Rodalies
Pantalla amb informació sobre el servei de Rodalies | Hugo Fernández
07 de novembre del 2023
Els pactes del PSOE amb els independentistes estan tenint conseqüències, malgrat que encara no s'ha desencallat la investidura i tot plegat podria quedar en res si finalment hi ha repetició electoral. Mentre la futura llei d'amnistia provoca maniobres judicials i protestes de la dreta al carrer, el traspàs de Rodalies genera inquietud entre els sindicats ferroviaris pels canvis que hi pot haver en les condicions laborals dels treballadors. Els comitès d'empresa de Renfe i Adif, amb representació majoritària de CCOO i UGT, han convocat cinc jornades de vaga contra el traspàs. El moviment ha obligat a fer equilibris a les federacions de Catalunya dels dos sindicats majoritaris.

Des de CCOO Catalunya, la secretària d'Acció Sindical i Transicions Justes, Cristina Torre, assenyala que la vaga "no és contra el traspàs", sinó per obtenir més informació sobre els termes d'aquest acord i per la preocupació que pugui haver-hi una segregació de plantilles després de l'anunci de la creació d'una empresa pública -Rodalies de Catalunya- que s'encarregarà de la gestió del servei. "Hem de garantir les condicions laborals dels treballadors i evitar la segregació", assenyala en declaracions a Nació. Un dels punts clau, precisament, és el de la segregació i que això pugui suposar canvis en les condicions laborals dels treballadors i, també, en la mobilitat laboral.

Els treballadors de Renfe i Adif -empreses d'àmbit estatal- poden moure's entre comunitats autònomes. És a dir, un treballador que treballa a Catalunya pot voler consolidar la seva plaça en una altra comunitat autònoma. "Hem de veure com encaixa això en el traspàs de les competències", assenyala Torre. Per tot plegat, des de CCOO Catalunya reclamen una "gestió correcta" de les plantilles i això, diuen, es podria fer amb la nova empresa pública i un contracte programa amb Renfe. "Ens preocupa la possible segregació de la plantilla en diferents empreses", assenyala. 

En una entrevista a RTVE aquest mateix dijous, el secretari institucional del Sector Ferroviari de CCOO, Rafael García, ha criticat la "rapidesa" amb què s'ha fet l'anunci del traspàs. Segons el sindicat, aquesta no és la solució als problemes que té Rodalies, que s'expliquen per la manca d'inversió -durant anys s'ha prioritzat l'alta velocitat i no pas els trens que utilitza la majoria de la població- i la manca de personal. Des de Catalunya, el sindicat sí que defensa el traspàs, però també que es garanteixin les condicions laborals dels treballadors i, alhora, que s'ofereixi un bon servei per als usuaris, cosa que ara no passa.
 

UGT, entre el rebuig i el silenci

UGT també dona suport a la vaga. El sindicat ha exigit al govern espanyol mantenir la integritat de la xarxa d'infraestructures ferroviàries gestionada per Adif i també de Renfe, així com els drets dels treballadors, tant pel que fa als drets econòmics, com professionals i de mobilitat. El sindicat, en l'àmbit espanyol, sí que s'oposa al traspàs tal com s'ha plantejat en l'acord ERC-PSOE. La federació de Catalunya, però, era menys vehement el dia que es va fer públic el pacte, i es va limitar a reclamar més informació als governs català i espanyola i que el traspàs garanteixi tant els drets laborals dels treballadors com també la mobilitat. Aquest dimarts, el sindicat català ha evitat pronunciar-se.

A la vaga hi dona suport també el Sindicat Ferroviari, que fins a l'any 2019 formava part de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC). La relació, però, està suspesa des de llavors, malgrat que encara apareix a la web. David Caño, de la IAC, ha dit que el sindicat es "desmarca" de la vaga i és favorable al traspàs de Rodalies, ressaltant això sí que les condicions laborals dels treballadors s'han de mantenir o millorar.

 

Es garantirà la mobilitat

Una de les qüestions rellevants és la del personal de Renfe que hauria d'anar a treballar a la nova empresa pública. L'acord no fa referència a aquest àmbit, però està previst establir un conveni de col·laboració entre Renfe i la nova empresa per tal de respectar els drets adquirits dels treballadors i facilitar-los el pas a la nova companyia pública. Ara com ara, no està definit quants treballadors haurà d'assumir Rodalies de Catalunya, una xifra que s'haurà de definir en funció del servei. Principalment, els treballadors vindran de Renfe, però també es podrien obrir convocatòries. Tot dependrà de com avanci l'empresa.

Per mirar de calmar els sindicats, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha assegurat que Renfe "es queda a Catalunya" i que el traspàs es farà tenint en compte els treballadors. La consellera de Territori, Ester Capella, ha dit que es respectaran tots els drets laborals en el traspàs. "Garantirem la mobilitat i els drets laborals", ha afirmat en la roda de premsa després de la consell executiu. Renfe, això sí, deixarà d'operar a Catalunya i el seu lloc l'ocuparà la nova empresa pública, consorciada entre l'Estat i la Generalitat. En tot cas, l'anunci d'un traspàs que durarà anys ha provocat una vaga de cinc dies.