La comissió bilateral d'infraestructures, reunida aquest dilluns a Barcelona, ha servit per concretar els pròxims passos del traspàs de Rodalies. L'anunci principal acordat entre Estat i Generalitat -la creació de la nova empresa mixta abans d'acabar l'any i que pugui gestionar tot el servei de Rodalies el 2026- s'ha fet hores abans de la reunió amb protagonisme destacat per a ERC, gest polític del Govern amb els socis d'investidura i escenificació d'acostament després del "no" dels republicans als pressupostos. Més enllà de concrecions de calendari de la nova operadora, la reunió de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i del secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, dibuixa algunes dates destacades d'un acord complex, que no serà ni ràpid ni fàcil, però que totes les parts asseguren que es complirà tal com està previst.
Després de la reunió, que s'ha fet al Departament de Territori, la consellera i el secretari d'Estat han comparegut per anunciar diversos acords i exhibir bona sintonia entre executius català i espanyol. El Govern, sense comptes en vigor, aprofitarà la reactivació de les comissions bilaterals -a banda de la d'infraestructures, la setmana que ve n'hi ha tres més- per avançar en carpetes de tanta rellevància com la del finançament singular o la condonació del deute autonòmic. Alhora, l'executiu socialista veu en les reunions un exemple de normalitat institucional, prioritat des que Salvador Illa va aterrar a Palau ja fa sis mesos. Entre els acords que vagin més enllà de Rodalies hi ha també un conveni per a la transformació de l'N-II a l'altura del Maresme i el desplegament de fibra òptica en trams de carretera de titularitat estatal, especialment als Pirineus i a les Terres de l'Ebre.
Però, com queda el calendari del traspàs? Sobre la taula hi ha dues carpetes importants: l'empresa mixta i el traspàs de l'R1, acordat ja pel Govern. Aquestes són les dates a tenir en compte a partir d'ara:
La nova empresa: estatuts al març i operativa aquest any
La nova empresa que substituirà Renfe estarà participada per l'Estat i la Generalitat, amb majoria de capital catalana i un consell d'administració paritari, amb presidència catalana i que tindrà amb vot de qualitat. Fins aquí, res de nou, perquè tot això ja constava en l'acord per al traspàs de Rodalies que van signar el PSOE i ERC l'any 2023. La novetat, que el Govern ha permès a ERC anunciar abans de la bilateral, és que els estatuts d'aquesta nova companyia, és a dir, la lletra petita de com serà, s'haurà de concretar durant la primera quinzena de març. D'aquí a un mes a tot estirar.
L'acord de traspàs deia que s'havia de tenir enllestit abans d'acabar l'any i més tard Paneque va dir que seria al gener. La complexitat de la qüestió -el Govern insisteix que no s'ha fet mai un traspàs així i que cal avançar amb prudència i "seguretat jurídica"- ha fet que finalment els estatuts de la nova mercantil no estiguin a punt fins al març, pes previ perquè es pugui constituir. I quan s'ha de constituir? "Com més aviat millor" i abans d'acabar l'any 2025. Aquesta és la segona novetat, que si bé ja havia verbalitzat la consellera ara s'ha formalitzat.
Quan aquesta societat s'hagi constituït, prendrà el relleu de Renfe per gestionar Rodalies. Les parts han posat un èmfasi especial en la protecció dels treballadors -quan es va anunciar el traspàs alguns sindicats ja van alçar la veu-. Està prevista una transició "pautada" amb Renfe perquè es puguin mantenir els drets laborals del personal. Per això, caldrà "desagregar" del grup Renfe la part de treballadors i actius que correspon a Catalunya com a pas previ per poder constituir la nova empresa. "Tots els avenços que fem tenen com a condició el ple respecte dels drets laborals dels treballadors", ha remarcat Santano. Com es farà? Ho hauran de definir els estatuts.
Tot el que inclou l'R1: al maig
L'altra gran carpeta oberta és el traspàs de l'R1, la primera de les línies que han de quedar sota titularitat de la Generalitat. El Govern va acordar iniciar els tràmits per aquest primer traspàs ara fa un mes, però abans cal concretar què inclou ben bé la línia del Maresme. Estat i Generalitat s'han donat tres mesos -fins al maig com a màxim- per tenir enllestit l'inventari de tot el que s'ha de traspassar. Des de les vies, fins a les estacions, passant per catenàries, baixadors i tota la resta d'elements que suporta el tram entre Sagrera Bifurcació (no inclosa) i Maçanet-Massanes. Al gener, però, s'apuntava que aquest inventari ja estava força avançat.
Quan es tingui fet aquest llistat, es podrà fer els següents passos: passar per la comissió de traspassos i la d'afers econòmics i fiscals per excloure la línia R1 de la Xarxa Ferroviària d'Interès General, pas previ al traspàs, que haurà d'aprovar el consell de ministres. Vist aquest camí, les parts no han volgut concretar més el calendari que hauria de permetre fer efectiu el traspàs de l'R1. "Estem treballant perquè els passos protegeixin la seguretat ferroviària i el compliment de la normativa; això és el que pot fer que es retardi una mica més", ha admès el secretari Santano.
El traspàs de la línia del Maresme fa referència només al tram entre Sagrera i Maçanet-Massanes, perquè s'utilitza exclusivament per prestar servei ferroviari de titularitat i competència exclusiva de Catalunya i amb origen i destí dins de territori català. La bifurcació de Sagrera continuarà inclosa a la xarxa ferroviària espanyola, perquè dona servei a infraestructures de competència estatal. Una mateixa línia, doncs, serà de l'Estat i de la Generalitat, en funció del tram.
El nou pla de Rodalies: al juliol
Estat i Generalitat han pactat el full de ruta que ha de culminar amb el nou pla de Rodalies 2026-2030 al juliol. El pla preveu diverses actuacions per millorar la infraestructura i substituir actius, entre les quals destaquen l'estació intermodal de Tarragona, la millora de la capacitat i intermodalitat de l'estació de Martorell, la duplicació de la línia de Montcada Bifurcació-Puigcerdà i la viabilitat de la nova estació Torelló-la Garrotxa. També es preveuen diverses remodelacions, com ara l'estació de Vila-seca, de Mataró o de les plataformes de maniobres de les estacions de l'Hospitalet i Sant Vicenç de Calders. "Són inversions a tot el país després d'anys de desinversió", ha destacat Paneque.
La nova empresa, en marxa: 1 de gener de 2026
I l'última data que s'ha concretat, més a llarg termini, és la de l'1 de gener de 2026. Serà a partir del nou any que la nova operadora haurà de gestionar ja tota la xarxa de Rodalies, tot i que encara no s'haurà traspassat de manera integral. Tot just s'ha començat a traspassar l'R1, que l'han de seguir trams de l'R2 i R3. Segons l'acord ERC-PSOE, també s'ha d'estudiar tram per tram el traspàs de la resta de la xarxa. No serà senzill, però tant la consellera com el secretari d'Estat Santano han destacat que és "un pas definitiu" per al traspàs i per millorar el servei.
Sota el lema "Acords per avançar", Estat i Generalitat han volgut escenificar la bona sintonia entre governs. Tant Paneque com Santano han ressaltat la "normalitat institucional" i la "lleialtat" que ha fet possible acords com els que s'han anunciat aquest dilluns després de dos anys sense reunions de la bilateral d'infraestructures. "Només podem avançar en benefici de la societat si dialoguem i trobem punts d'acord", ha afirmat el secretari d'Estat. També Paneque ha remarcat que l'acord és fruit d'una "dinàmica de col·laboració i no de confrontació". Les bilaterals, més enllà d'anuncis, també tindran un relat polític clar.