Govern, operadores i món local acorden accions immediates per millorar la gestió d'incidències

Es preveu crear un comitè tècnic i abordar solucions davant de talls i problemes de connectivitat

Publicat el 07 de gener de 2025 a les 21:43

Govern, operadores de telecomunicacions i món local han acordat aquest dimarts revisar protocols i altres accions, com crear un comitè tècnic, per millorar la gestió d’incidències com ara talls o problemes de connectivitat o manca de cobertura mòbil. Ho han acordat després d’una trobada al Palau de la Generalitat convocada pel Govern després que els últims dies de l’any passat es produïssin talls en la cobertura de telefonia i internet a diversos punts del territori, especialment a les comarques del Pirineu i de l’interior de Catalunya. Les entitats municipals han sortit satisfetes de la trobada i han assegurat que és “crucial” garantir la connectivitat arreu de Catalunya.

Al Pirineu hi va haver quatre comarques sense connectivitat durant més de 24 hores a principis de la setmana passada, una situació que va provocar una afectació a la població i en l'activitat econòmica dels indrets afectats. Un dels municipis afectats és Gósol (Berguedà), que el 3 de gener tornava a tenir cobertura mòbil després de quedar-se sense senyal durant quatre dies, en un moment en què el municipi era ple de visitants.

En total, durant el 2024 la Generalitat ha tingut constància de 24 incidències massives de diferents operadores privades de serveis de connectivitat.

En el transcurs de la trobada, encapçalada pel conseller de la Presidència, Albert Dalmau, s'han marcat sis accions prioritàries per al 2025 per millorar la cooperació entre empreses, actors locals i Generalitat i per facilitar una gestió "ràpida", una comunicació "transparent" i una reacció "àgil" de les companyies davant incidències i avaries, segons especifica l'executiu català. Aquestes sis accions s'han de formalitzar "properament" en un protocol, afirma la mateixa font.

Així, s'ha acordat crear un Comitè Tècnic de Seguiment d'Incidències de serveis de Telecomunicacions a Catalunya, així com revisar els mecanismes de contacte dels ajuntaments amb les operadores, fer materials de difusió per al món local i definir un protocol per classificar la gravetat de les incidències.

A banda de Dalmau, la reunió ha comptat amb la presència del secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Albert Tort; del secretari de Governs Locals i Relacions amb l'Aran, Xavier Amor, i de responsables de Telefónica, Vodafone i MasOrange, així com de l'empresa d'infraestructures de telecomunicacions Cellnex. Per part del món local hi ha hagut representants de l'Associació Catalana de Municipis (ACM), de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), del consorci Localret, de l'Associació de Micropobles de Catalunya i de l'entitat Eines de Repoblament Rural.

En declaracions als mitjans, Tort ha destacat que s'han acordat accions "de forma compartida", com ara la revisió de protocols de comunicació entre operadores de tal manera que també s'hi pugui incloure el territori i l'administració.

Alhora, ha dit que és important avançar en la classificació de la "criticitat" de les incidències de manera que si n'hi ha amb un impacte considerable l'administració les conegui també per poder reaccionar. D'altra banda, ha destacat també el paper que pot tenir l'Observatori d'Infraestructures Digitals a l'hora de posar sobre la taula les mancances del territori i les incidències.

"La clau és la col·laboració i la cooperació per un tema que és de país", ha dit. També ha assenyalat que hi ha una voluntat compartida de desplegar les infraestructures de connectivitat necessàries per buscar una major igualtat d’oportunitats al territori.