Tensió entre ERC i la CUP per les bales de foam. La comissió d'Interior ha abordat aquest dimecres una proposta de resolució dels comuns que demana una moratòria de l'ús d'aquest tipus de projectil. Els republicans hi han presentat dues esmenes que, a parer de la CUP, vulnerarien l'acord signat entre els dos partits per investir Pere Aragonès. Fonts d'ERC neguen que això vagi en contra del pacte d'investidura i recorden que la moratòria estava vinculada a la publicació del protocol sobre els projectils de foam, un protocol que es va fer públic el 19 d'abril. Les esmenes, apunten les mateixes fonts, només indiquen que l'espai on s'ha de debatre sobre el foam és a la comissió del model policial, que va ser aprovada amb el suport d'ERC, CUP, Junts i els comuns.
La proposta, aprovada amb els vots d'ERC, Junts i els comuns, ha instat el Govern a modificar el protocol dels Mossos sobre la utilització del foam per "minimitzar el risc de ser lesiu". El text aprovat estableix que "com a criteri general, sense perjudici que es pugui contemplar alguna especificació justificada per casos molt excepcionals i d'extrema gravetat" les llançadores de 40 mm hauran d'utilitzar-se amb l'autorització de la persona que exerceix el comandament del dispositiu. En canvi, s'ha rebutjat una moratòria del foam, com proposaven els comuns, que hi han votat a favor juntament amb la CUP.
La proposta de resolució inicial, dels comuns, plantejava una moratòria en l'ús de bales de foam fins que acabi la comissió d'estudi sobre el model policial del Parlament. La comissió s'ha de constituir de manera "imminent" i preveu començar a treballar al novembre, i estarà presidida per la CUP. L'esmena d'ERC demanava modificar la proposta de resolució per "revisar l'ús" del foam d'acord a les conclusions dels treballs de la comissió d'estudi del model policial i "mantenir mentrestant en compliment de la resolució 476/X de 2013 del Parlament, que hauria de ser l'eix regulador de l'odre públic fins que el Parlament dictamini unes noves conclusions".
Fonts de la CUP assenyalen que "l'acord de mínims per a la investidura no s'està complint". El protocol permet disparar per sobre la cintura en determinades situacions i "no contempla mecanismes de traçabilitat ni de control suficients de la seva actuació". Segons els anticapitalistes això fa incompatible l'ús del foam amb el respecte als manifestants i als drets humans. Els cupaires han registrat, en aquest sentit, una sèrie de preguntes al Govern perquè doni explicacions. Tot plegat, a les portes d'uns pressupostos que el Govern aspira aprovar amb el suport de la CUP malgrat que les posicions, a dia d'avui, estan allunyades. Ahir mateix, la portaveu dels anticapitalites, Eulàlia Reguant, enviava un nou avís a l'executiu d'Aragonès: "Les coses no van bé i el temps s'acaba".
Les bales de foam enfronten ERC i la CUP a les portes dels pressupostos
Els republicans rebutgen una moratòria d'aquests projectils perquè ja s'ha publicat el protocol dels Mossos però els anticapitalistes avisen que això va en contra de l'acord d'investidura
ARA A PORTADA
-
7.400 pisos en deu anys: les compres de la Generalitat i Barcelona en plena crisi habitacional David Cobo
-
Què és el tanteig i retracte, la via a l'alça per comprar pisos privats i fer-los públics? David Cobo
-
«Al call center atenem unes 80 trucades diàries i ens donen 10 segons entre una i l'altra» Marc Orts i Cussó
-
-
Publicat el 27 d’octubre de 2021 a les 16:00
Actualitzat el 27 d’octubre de 2021 a les 16:53
Et pot interessar
-
Política Aliança, a mig camí de les municipals del 2027: afermar Ripoll i créixer a tot arreu
-
Política Ayuso diu ara que les llengües cooficials són una «riquesa» però que no poden usar-se per dividir
-
Política «Rendeixi's a la democràcia»: el PP porta al carrer el clam per exigir eleccions a Sánchez
-
Política Estrena de logo i missatge renovat: així és la nova CUP
-
Política Canvi radical d'Iñaki Urdangarin després de cinc anys de presó: ara és «coach emocional»
-
Política Espadaler afirma que l'amnistia i el retorn de Puigdemont ajudarien a resoldre «un capítol dolorós»