El Ministeri de Transports ha executat 850 milions d'euros a Catalunya fins al novembre, la meitat a Rodalies

Illa i Puente presenten els nous trens, més moderns i amb més capacitat, i reivindiquen les inversions de l'Estat a Catalunya després d'anys "d'abandonament" del PP

El ministre de Transports, Óscar Puente i Salvador Illa, aquest divendres a la presentació dels nous trens de Rodalies
El ministre de Transports, Óscar Puente i Salvador Illa, aquest divendres a la presentació dels nous trens de Rodalies | David Zorrakino / Europa Press
10 de gener de 2025, 11:28
Actualitzat: 14:50h

El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el ministre de Transports, Óscar Puente, han presentat aquest divendres els nous trens de Rodalies a la planta d'Alstom, a Santa Perpètua de Mogoda. Es tracta del primer tren del model 452, més modern i amb més capacitat, fins a 900 passatgers. En total n'hi haurà 201, un centenar dels quals es destinaran a Rodalies, amb una inversió de 1.800 milions d'euros. Illa i Puente, que han destacat la bona col·laboració entre administracions, han insistit en la fita que suposa l'arribada dels nous ferrocarrils, que s'aniran desplegant de manera gradual un cop hagin superat tots els procediments de certificació durant el 2025.

El ministre ha volgut reivindicar la inversió que s'està fent en les infraestructures de Catalunya, singularment a Rodalies. A l'espera de la presentació del balanç del Pla de Rodalies, Puente ha avançat que fins al novembre de 2024 es van executar inversions per valor de 850 milions d'euros a Catalunya, 400 dels quals a Rodalies. "El 2024, un de cada dos euros ha anat a actuacions d'Adif i Renfe a Rodalies", ha explicat, i ha assegurat que la primera fase del Pla -"restaurar una xarxa abandonada pel PP i impulsar accions urgents"- s'ha complert. "Tenim nous trens, obres en marxa i estudis en redacció per planificar la xarxa de les pròximes dècades", ha afirmat. En els dos anys que venen s'han de veure resultats.

En paral·lel avança també el traspàs de Rodalies. Aquest gener hi haurà novetats pel que fa als estatuts de l'empresa mixta que ha de gestionar el traspàs i en el mateix traspàs de l'R1, que començarà aquest mes. Illa, que ha remarcat la feina de l'anterior Govern d'Aragonès, ha dit que Rodalies és una "prioritat" i que el servei tindrà "una nova governança en els termes acordats amb el Ministeri". "El Govern vol un traspàs ben fet, amb finançament i competències, i amb el coneixement dels treballadors que presenten el servei", ha afirmat. Mentre avança el desplegament del Pla de Rodalies i del traspàs, el Govern ha anunciat un "pla de xoc" per reduir el vandalisme

Sigui com sigui, l'acte d'aquest divendres ha servit per presentar el primer de la nova flota de trens que s'anirà desplegant en els pròxims mesos. Un cop superin els controls de seguretat, s'aniran posant en circulació entre 3 i 4 trens cada mes. Han passat 20 anys sense nous combois i el govern espanyol ha volgut reivindicar que, amb Pedro Sánchez a la Moncloa, les inversions a Rodalies són una realitat. "No es pot sostenir que hem oblidat Rodalies; és una prioritat i ho hem demostrat", ha dit Puente.

Els nous trens tindran un 20% més de capacitat, fins a 900 persones, i 12 portes més àmplies i accessibles. Els vestíbuls seran més grans, hi haurà combinació de vehicles d'un i dos pisos. Serà més fàcil embarcar i desembarcar els passatgers, cosa que reduirà el temps d'aturada a les estacions. Seran trens de 100 metres i sis cotxes, però amb més facilitat per ampliar-los fins a set vehicles o reduir-los a quatre, en funció de les necessitats. Alhora, inclouran també millors sistemes d'acceleració i senyalització. Es tracta, han dit Illa i Puente, d'un pas endavant important en la millora del material rodant, que se suma a les millores en infraestructures i vies, en forma d'obres en diversos punts de la xarxa.