
La resposta de CCOO i UGT a la campanya #novullpagar, criticant la seva ànima "política", i la defensa dels peatges mostrada per les centrals sindicals es poden entendre a la vista del conveni laboral d'Acesa - Abertis (2009-2012). De fet, les condicions laborals que recull el conveni vigent fins aquest 2012 - el passat 24 d'abril es va constituir la comissió negociadora del nou conveni- són molt favorables als treballadors de l'empresa, i especialment, als cobradors de peatges i caps de torn i de servei del peatge. Unes condicions que es repeteixen en totes les plantilles de les diferents concessionàries i que ajudarien a entendre la defensa numantina de les centrals sindicals sobre els peatges i els seus atacs a la campanya #novullpagar.
La retribució anyal d'un cobrador ras varia dels 21.723 euros bruts als 35.298 euros, un sou brut meritat que inclou el plus de conveni, el salari base i el plus d'activitat. A tot això, cal afegir el plus lineal de 360 euros en substitució d'una assegurança mèdica, un plus de vacances de 449,68 euros anuals, i un plus de d'antiguitat que de 604,08 euros que depèn dels biennis, quinquennis així com del prorrateig percentual.
Cal afegir altres conceptes salarials com el plus horari de "crebant moneda" -protecció de desfase de caixa- que estreba en una forquilla d'entre 0,92 euros a 0,71 euros hora depèn la categoria i nivell de trànsit del peatge, tenint present una jornada de vuit hores. Entre aquests complements, els cobradors de peatge perceben un plus diari de 8,57 euros per "posada en marxa i tancament de torn", a més d'una indemnització compensatòria de 8,46 euros al dia.
Si cobrador de peatge li toca treballar un festiu dins el torn setmanal li serà abonat un complement mínim de 45,02 euros, i si és un diumenge entre 6,68 euros a 7,91 euros depèn la categoria i trànsit del peatge; el plus de nocturnitat és de 7,21 euros dia. El conveni laboral també determina un plus d'experiència de 66,14 euros. Tenint present que l'antiguitat mitjana de la plantilla és molt elevada, els salaris resulten força galdosos, superant amb facilitat i escreix els 2.500 euros mensuals que s'ha de multiplicar per les pagues extraordinàries, on s'inclou una paga de beneficis.
Val a dir, que per exemple, concessions més aviat "recents" com el tram de la C-32, de Mataró a Palafolls, la majoria de treballadors són propietaris de terrenys expropiats per construir l'autopista que a més de la indemnització cobrada per la cessió de la propietat, mantenen plaça fixa en la nòmina de la concessionària.
Condicions no salarials
Per altra banda, entre l'articulat del conveni es troben condicions certament "interessants" pels temps que corren. Com anècdota, els cobradors de peatges cobren una ajuda superior a 65 euros per renovar el permís de conduir. Pel que fa les baixes, perceben el 100% de la base reguladora sia causa de malatia comuna o accident laboral així mateix la baixa de maternitat és de 180 dies -(63 dies a càrrec de l'empresa), quan per la resta de mortals és de quatre mesos. Poden percebre una indemnització per la retirada del carnet i guanyar un "premio de asiduedad", això és, tres dies de permís retribuït si el treballador no fa tard més de 20 hores en tot l'any. I si un treballador amb 12 anys d'antiguitat decideix jubilar-se cobrarà 14 mensualitats brutes com a premi de retirada. Així com tenir a la cartera una targeta de servei per l'ús de les carreteres de peatge. Per altra banda, els horaris de 1770 hores l'any es reparteixen en espais de descans molt espaiats entre les setmanes de treball continuat.
ERO a la carta
Curiosament, a més de la negociació del conveni, també està en marxa l'Acord del Pla de Modernització entre Abertis (i les concessions que gestiona) amb els sindicats CCOO, UGT, LAB i USO que preveu l'acomiadament slow -pla de prejubilacions- a través de l'amortització de llocs de treball de 419 PME (Plantilla Mitjana equivalent o treballador a temps complert), dels quals 342 PME correspondrien a personal cobrador de peatges i 77 PME a personal indirecte. Un pal motivat pel descens de trànsit, segons els seus fets argumentals. Les condicions de prejubilació són tan beneficioses que preveu fins i tot en quines condicions poden obtenir el lot de Nadal.