
L'empresa Innovacions Tecnològiques Doló, amb seu a Sant Joan de les Abadesses, ha patentat un sistema, anomenat RPD, que permet generar energia elèctrica a les carreteres. Es tracta d'instal·lar un corró sota l'asfalt -que només sobresurt 1,5 cm- i, quan el cotxe hi passa per sobre, el fa girar generant energia elèctrica. Aquesta energia es transmet directament a la xarxa o es pot acumular en bateria. El creador, Xavier Doló, sosté que la inversió inicial és de 40.000 euros i que s'amortitza en tres anys. Si un cotxe circula a deu quilòmetres per hora genera 3,5 kW/hora, energia que pot abastir 375 fanals o dues estacions de servei de l'autopista.
Xavier Doló fa més de quatre anys que treballa en la gènesi d'aquest projecte, inspirat en el funcionament de les dinamos, i que permet generar energia a través del pas dels cotxes per sobre d'un corró. El projecte, batejat com a Road Power Dolo (RPD), s'ha patentat fa dues setmanes i serà presentat a Washington, on l'empresa de Dolo ha estat nominada als premis del grup Cleantech. Aquests són uns guardons als que opten les empreses que el grup considera que estan entre les 100 companyies més influents del món en els pròxims cinc o deu anys.


El sistema s'ha provat en la AP7 i l'A9, per on hi circulen 59.000 vehicles diaris. Es tracta de soterrar un corró -que ocupa la superfície d'un carril- per tal que els vehicles hi passin per sobre i facin girar el cilindre i, d'aquesta manera, generar energia. Doló ha explicat que el corró està connectat a la xarxa i que l'energia elèctrica que es crea es pot emmagatzemar en bateries, derivar a alguna font propera -com fanals, casetes de peatge o estacions de servei de les pròpies carreteres- o bolcar-la directament a la xarxa de subministrament.


Doló ha explicat que els cotxes no noten pràcticament res en passar per sobre del corró i que, per tant, no es resta velocitat ni energia al cotxe en marxa. A més, ha ressaltat que les capacitats d'aquest sistema són moltes perquè no hi ha límit i es poden situar corrons a cada 50 metres. "Si en la sortida d'un peatge, on hi ha 15 carrils, en posem un a cadascun la capacitat de generar energia és molt elevada", ha dit. 


El creador del RPD, a més, ha explicat que no cal anar ràpid perquè es generi energia ja que, a partir d'una velocitat de 10km/h, ja s'està creant 3,5 kW/hora, energia suficient per fer funcionar 375 fanals o dos estacions de servei, segons Doló. El sistema arriba a la màxima rendibilitat quan els cotxes passen per sobre a 70 km/h. Llavors, l'energia generada és de 30 kW/h. Per això, Doló insisteix que si s'instal·len molts dispositius en carreteres per on passen molts vehicles es poden "alimentar ciutats senceres".


Malgrat que s'ha provat en autopistes, el creador ha dit que el sistema també és òptim per instal·lar-se en vies urbanes d'alta densitat de trànsit. A més, ha afegit que pot resistir un pes de 15 tones si, en caravana, els vehicles queden parats a sobre. 


Doló també ha remarcat que la inversió inicial per posar un d'aquests corrons és d'uns 40.000 euros i que s'amortitza en tres anys. Per això, després de patentar el sistema i presentar-lo properament als EUA, el creador espera que les administracions públiques de l'Estat s'interessin per l'RPD. "Es genera energia néta, que no emet CO2 a l'atmosfera i que no té límit en la generació", ha defensat. 


Aquest divendres, en el context de la trobada Summer Camp Garrotxa 2011, a Olot, Doló ha fet la primera presentació pública del sistema.