El passat 3 de juny de 2016 el govern de Sabadell obria d’ofici 18 expedients sancionadors a companyes subministradores elèctriques, desprès de constatar que aquestes incomplien reiteradament la normativa catalana de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, també coneguda com Llei 24/2015. Iniciàvem així un camí fins ara inèdit per a una administració local.
Aquesta setmana passada vam resoldre i notificar a companyies subministradores elèctriques els primers 11 expedients sancionadors, amb multes efectives per un valor de 10.001 euros cadascuna. Les sancions responen a la comissió de faltes greus d’acord amb l’article 331-5 c del Codi de Consum de Catalunya i en relació amb l’article 6.4 de la 24/2015, que estableix que abans de realitzar un tall de subministrament, les empreses subministradores tenen l’obligació de sol·licitar un informe als serveis socials municipals per comprovar si la persona o unitat familiar afectada es troba en risc d’exclusió residencial. Així mateix, la 24/2015 estableix l’obligació de l’empresa d’informar d’aquest dret en els avisos que generi per raó d’impagament o de tall del servei.
Com a govern de la cinquena ciutat més gran en població del nostre país hem apostat inequívocament per desenvolupar des de les nostres competències el desplegament efectiu de la Llei 24/2015, llei que va ser impulsada per milers de ciutadans i ciutadanes a traves de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) i que va ser aprovada per unanimitat al juliol de 2015 pel Parlament de Catalunya. I tot i que, d’acord amb la informació que disposem, som el primer dels ajuntaments del nostre país en arribar a la imposició de sancions, nosaltres entenem que senzillament hem fet el que cal i que s’espera d’aquells que desenvolupament tasques de servei públic: protegir els nostres ciutadans i ciutadanes, en especial a aquells més vulnerables.
Aquest nou marc normatiu més l’actitud ferma de les administracions i la societat civil ens dóna l’oportunitat a tots plegats de comptar amb un nou paradigma com a país en matèria de protecció dels drets de les persones. Certament és un nou plantejament i és justament aquí on es troba el conflicte que, en el fons, l’aplicació de la 24/2015 posa en evidència: l’enfrontament entre l’àmbit públic, representat pel poder polític democràtic, i el capitalisme i els poderosos oligopolis que controlen el mercat energètic. En aquest conflicte real, aquells que representem la voluntat sobirana del nostre poble a les institucions hem de fer tot el possible, amb tots els mitjans legals a l’abast i de forma proactiva, perquè la llei es compleixi. Amb la llei i la normativa la feina no està feta, només està iniciada. A partir de llavors cal que les estructures públiques, amb el lideratge polític, actuïn sobre una lògica en que la qualitat de vida de la ciutadania és la finalitat bàsica. Cal un canvi de paradigma de l’àmbit públic, on el centre passi a ser el ciutadà. Les lleis, les estructures i la cultura organitzativa han d’orientar-se al servei del ciutadà.
Això per nosaltres és bàsicament el model de país i de societat pel que treballem, on l’interès col·lectiu i els drets de les persones han de prevaldre per sobre dels interessos econòmics i privats. I les estructures públiques han d’actuar sota aquesta lògica. Només amb la responsabilitat social compartida per tots els àmbits aconseguirem arribar a una societat més justa i pròspera per a tothom. I a Sabadell treballem quotidianament per aconseguir-ho.
Aquesta setmana passada vam resoldre i notificar a companyies subministradores elèctriques els primers 11 expedients sancionadors, amb multes efectives per un valor de 10.001 euros cadascuna. Les sancions responen a la comissió de faltes greus d’acord amb l’article 331-5 c del Codi de Consum de Catalunya i en relació amb l’article 6.4 de la 24/2015, que estableix que abans de realitzar un tall de subministrament, les empreses subministradores tenen l’obligació de sol·licitar un informe als serveis socials municipals per comprovar si la persona o unitat familiar afectada es troba en risc d’exclusió residencial. Així mateix, la 24/2015 estableix l’obligació de l’empresa d’informar d’aquest dret en els avisos que generi per raó d’impagament o de tall del servei.
Com a govern de la cinquena ciutat més gran en població del nostre país hem apostat inequívocament per desenvolupar des de les nostres competències el desplegament efectiu de la Llei 24/2015, llei que va ser impulsada per milers de ciutadans i ciutadanes a traves de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) i que va ser aprovada per unanimitat al juliol de 2015 pel Parlament de Catalunya. I tot i que, d’acord amb la informació que disposem, som el primer dels ajuntaments del nostre país en arribar a la imposició de sancions, nosaltres entenem que senzillament hem fet el que cal i que s’espera d’aquells que desenvolupament tasques de servei públic: protegir els nostres ciutadans i ciutadanes, en especial a aquells més vulnerables.
Aquest nou marc normatiu més l’actitud ferma de les administracions i la societat civil ens dóna l’oportunitat a tots plegats de comptar amb un nou paradigma com a país en matèria de protecció dels drets de les persones. Certament és un nou plantejament i és justament aquí on es troba el conflicte que, en el fons, l’aplicació de la 24/2015 posa en evidència: l’enfrontament entre l’àmbit públic, representat pel poder polític democràtic, i el capitalisme i els poderosos oligopolis que controlen el mercat energètic. En aquest conflicte real, aquells que representem la voluntat sobirana del nostre poble a les institucions hem de fer tot el possible, amb tots els mitjans legals a l’abast i de forma proactiva, perquè la llei es compleixi. Amb la llei i la normativa la feina no està feta, només està iniciada. A partir de llavors cal que les estructures públiques, amb el lideratge polític, actuïn sobre una lògica en que la qualitat de vida de la ciutadania és la finalitat bàsica. Cal un canvi de paradigma de l’àmbit públic, on el centre passi a ser el ciutadà. Les lleis, les estructures i la cultura organitzativa han d’orientar-se al servei del ciutadà.
Això per nosaltres és bàsicament el model de país i de societat pel que treballem, on l’interès col·lectiu i els drets de les persones han de prevaldre per sobre dels interessos econòmics i privats. I les estructures públiques han d’actuar sota aquesta lògica. Només amb la responsabilitat social compartida per tots els àmbits aconseguirem arribar a una societat més justa i pròspera per a tothom. I a Sabadell treballem quotidianament per aconseguir-ho.