Barcelona aprova les restriccions per evitar la multiplicació d'Uber i Cabify

L'Àrea Metropolitana exigirà a partir d'ara un permís urbà als cotxes VTC amb la intenció de protegir el taxi

Publicat el 26 de juny de 2018 a les 11:35
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat aquest dimarts definitivament el reglament amb el qual busca evitar la multiplicació de llicències d'Uber i Cabify amb la voluntat de protegir el taxi, que està en peu de guerra per l'expansió dels serveis dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC) d'aquestes empreses. La nova regulació incorpora l'exigència d'una autorització urbana als cotxes que ofereixen aquest servei per circular per l'àrea metropolitana malgrat que ja disposin de la llicència VTC que atorga la Generalitat.

El reglament ha prosperat en el consell metropolità amb el suport del grup metropolità Entesa, que encapçala Ada Colau, i dels altres dos grups del govern, el PSC i ERC. També hi han donat suport el PDECat i la CUP, mentre que Ciutadans i el PP s'han abstingut. L'aprovació ha estat celebrada pels taxistes presents a la sessió amb un aplaudiment. L'objectiu de la mesura és evitar la irrupció a Catalunya de fins a 3.000 llicències de VTC, cosa que el taxi, un sector altament regulat, considera que li faria "competència deslleial".

El reglament, que entrarà en vigor a principis de juliol, estableix que els VTC, i malgrat que tinguin llicència, han de demanar autorització a l'Àrea Metropolitana per poder circular en els seus 36 municipis. El permís dependrà de si es considera que el servei ja està cobert, i s'atorgarà amb la intenció que es compleixi la proporció establerta per llei estatal d'un vehicle VTC per cada 30 taxis. El compliment d'aquesta proporció és un dels principals cavalls de batalla dels taxistes.

Uns 600 VTC poden quedar-se sense permís

A partir d'ara, l'Àrea Metropolitana tindrà 399 autoritzacions VTC del miler que es calcula que tenen llicència per operar en aquest territori, de manera que en quedaran fora unes 600, segons algunes estimacions. No obstant això, la Generalitat calcula que n'hi ha 2.000 VTC a tot Catalunya, i concreta que les llicències són d'abast català, expliquen fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat.

En tot cas, a més de les 399 autoritzacions, l'AMB podrà atorgar-ne de temporals per donar resposta a esdeveniments importants i de gran demanda de mobilitat, com el Mobile World Congress, on es multipliquen els cotxes negres que traslladen congressistes, i que són VTC. Totes les autoritzacions aniran identificades amb un adhesiu situat a l'angle superior dret de la part davantera del vehicle.

Durant el ple, Colau, que presideix l'AMB a més de ser alcaldessa de la capital catalana, s'ha mostrat "satisfeta" i ha defensat la viabilitat jurídica del text. "Estem en l'exercici ple de les nostres competències i el que no fem és espantar-nos davant les pressions d'interessos especulatius de plataformes digitals que pretenen saltar-se les regles del joc", ha afirmat, segons ha recollit l'ACN.

Unauto VTC alerta que 1.300 persones aniran a l'atur

El president de l'associació Unauto VTC, Eduardo Martín, ha alertat que més de 1.300 persones aniran "automàticament a l'atur" amb la decisió de l'AMB, i ha anunciat que la recorrerà. Des d'aquesta associació, una de les principals del sector, s'ha lamentat que l'administració no aposti per una mobilitat "més eficient, més econòmica i més sostenible". A parer de Martín, el sector VTC ha permès que "milers de persones" hagin trobat una feina "digna i estable" i lamenta que la "mal anomenada guerra del taxi" hagi "eclipsat" molts dels "beneficis d'aquesta revolució".

Destaca les "onades de violència" que vehicles i conductors VTC han sofert "en els últims dos anys", i lamenta la "pressió" que el sector del taxi ha exercit "sota l'amenaça de més conflictes". Segons Martín, "la facció més radical" del taxi de Barcelona "no volia convivència, sinó que desapareguéssim". Martín assegura que les pressions han fructificat en la decisió de l'AMB d'aquest dimarts, que "priva centenars de VTCs del seu dret a operar". També implicarà que Barcelona sigui "l'única gran ciutat europea sense alternatives com Uber o Cabify".

Reglament per limitar Uber i Cabify a l'Àrea Metropolitana de Barcelona by naciodigital on Scribd