Barcelona reactiva el debat per ampliar l'aeroport del Prat

A l'espera de l'arribada d'un informe tècnic a la Generalitat sobre com ha de ser el futur aeroportuari barceloní, que també arriba amb retard, l'executiu municipal presentarà aquesta setmana les recomanacions d'un comitè assessor creat per Collboni

Imatge d'arxiu d'un avió a una pista de l'aeroport del Prat
Imatge d'arxiu d'un avió a una pista de l'aeroport del Prat | David Zorrakino (Europa Press)
16 de març de 2025, 19:30
Actualitzat: 19:35h

El govern municipal de Barcelona vol mantenir viva la idea de l'ampliació de l'aeroport del Prat. No ha estat mai un secret que Jaume Collboni és favorable a fer créixer la infraestructura aeroportuària i facilitar l'arribada de visitants d'altres continents, però el debat havia quedar esmorteït els darrers anys mentre un petit òrgan municipal de nova creació hi pensava. Es tracta del comitè assessor d'infraestructures, impulsat per l'alcalde de la capital només arribar al poder, el juliol del 2023. El presideix l'exconseller Santi Vila i el coordina l'actual enginyer en cap de l'Ajuntament, Oriol Altisench. Malgrat presentar-se inicialment com un òrgan amb diverses preocupacions sobre la taula, fins al moment només han tingut una consigna rellevant, la de marcar una posició orientativa sobre què cal fer al Prat. Ara, la presentació dels resultats és imminent.

De fet, segons ha pogut saber Nació, els membres d'aquest comitè han estat convocats el pròxim dimecres 19 de març a les 10 del matí per rebre els detalls d'un informe redactat per un nucli encara més reduït d'aquest consell assessor. Des de fa temps, una primera versió del posicionament s'havia limitat a recollir les possibilitats que hi havia al voltant del futur de l'aeroport, les oportunitats i contrapartides que plantejaven les possibles accions de futur, i la normativa europea de preservació mediambiental. El diari Ara, de fet, va tenir accés a aquest document mesos enrere: feia temps que havia quedat redactat i s'esperava el moment d'activar-lo. Ara, però, fonts autoritzades del comitè d'infraestructures asseguren a aquest diari que en els darrers temps s'ha fet evolucionar aquell document, que era una primera versió situacional, i s'ha marcat una posició més clara. 

El que no es vol detallar encara és la conclusió, malgrat que diverses fonts asseguren que serà més aigualida del que es va projectar en un principi. La idea prioritària del consell assessor era donar especial importància a la solució d'un sistema aeroportuari que connectés els aeroports del Prat, Reus i Girona per resoldre l'operativa del futur, tot aparcant l'ampliació física de l'aeroport barceloní. Tanmateix, altres parts implicades al consistori no ho veien de la mateixa manera i l'informe -que va arribar a preocupar el mateix Collboni- ha acabat tenint una posició menys marcada en aquest sentit. Així, l'ampliació es manté com a opció.

Recentment, l'Ajuntament es va comprometre a buscar una data aviat per convocar tot el consell assessor -format per 24 personalitats que inclouen figures com Andreu Mas-Colell o Jordi Hereu- i fer-lo coneixedor dels detalls de l'informe, perquè es debati la proposta. A posterior, es faria arribar el text als grups municipals. Ara tot plegat s'accelera, tenint aquesta setmana vinent com a moment clau per tornar a recuperar el debat sobre l'ampliació de l'aeroport.

En una votació municipal del darrer plenari del febrer, Collboni es va acostar també a la idea de l'ampliació. De bracet de Junts i Vox, van posicionar-se a favor d'una proposició del PP que reclamavaaixò: "Que Barcelona lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l’ampliació de l’aeroport del Prat". 

La carpeta del Prat, pendent d'un informe també a Catalunya

El moviment municipal arriba després que l'aeroport hagi estat una pedra a la sabata dels darrers governs de la Generalitat, i que encara no s'hagi marcat cap posició clara sobre quina ha de ser la solució, en la comissió que també compta amb l'Estat com a part implicada. En els darrers mesos, l'executiu dirigit per Salvador Illa també va proclamar la voluntat de reactivar la comissió amb la intenció de tenir una proposta tècnica "a principis d'any". De moment, però, aquests resultats tampoc no han arribat

La realitat política, però, deixa un PSC molt més pròxim a la idea d'allargar la tercera pista. Aquesta proposta, en canvi, genera malestar entre els principals socis amb qui el Govern català negocia, com són ERC i els comuns. De fet, els republicans van aprofitar els seus últims mesos al capdavant de la Generalitat, l'any passat, per avalar una iniciativa que defensava que es podria augmentar l'operativitat del Prat sense allargar cap pista. Per als socialistes, però, sempre ha estat una carpeta clau: tant és així que va ser una de les tres condicions base en la negociació dels pressupostos catalans, tant l'any 2023 com el 2024, juntament amb el Quart Cinturó i el Hard Rock.

De fet, en l'acord d'investidura entre el PSC i ERC del juliol passat a la Generalitat, el tema va tornar a ser cabdal. En el document d'acord entre les dues forces es va establir que el "nou impuls" a l'aeroport del Prat havia de respectar la biodiversitat, la convivència amb els veïns i les directives ambientals europees. També es parlava de "modernització" del conjunt del sistema aeroportuari, de fomentar "un major equilibri territorial" i d'afavorir una major connectivitat de llarg radi. Alhora, es plantejava la necessitat de treballar la definició del nou model de gestió català aeroportuari en què l'administració catalana sigui un actor "determinant".