Com un grup d'estudiants ha cobert la gran mancança de Rodalies: així s'ha creat Rodalinets

Alumnes de diversos màsters de la UPF expliquen a Nació com han transformat la frustració dels usuaris en una aplicació que informa de l'estat del servei en temps real; tot plegat amb finançament mínim i sense suport institucional

Lucía Fernández
07 de març de 2025, 17:20
Actualitzat: 17:54h
Rodalies R1 Renfe Adif Sant Adrià de Besòs
Rodalies R1 Renfe Adif Sant Adrià de Besòs | UPF

L’any 2023, 130 milions de viatgers van utilitzar els serveis de Rodalies de Catalunya. El creixement, però, va anar acompanyat d’un increment significatiu de les incidències. Segons dades del Departament de Territori, el sistema ferroviari català va registrar una mitjana d’una incidència cada 35 minuts. A més, el 2022, els minuts de retard acumulats van arribar als 40.000. En aquest context de descontentament creixent entre els usuaris, va sorgir la necessitat de trobar solucions pràctiques i eficients. Així va ser com un grup d’estudiants va decidir crear una aplicació destinada a facilitar la vida dels passatgers afectats pels continus retards, amb l'objectiu de prevenir els perjudicis dels errors de servei en la mesura del possible.

La iniciativa va començar quan els estudiants van decidir convertir aquesta problemàtica en el projecte de Treball de Fi de Màster (TFM). Van desenvolupar l'aplicació, batejada com a Rodalinets, en el marc del Grup d’Investigació en Tecnologies i Estratègies de les Telecomunicacions, sota la direcció del professor Miquel Oliver. David Cano, Max Frígols i Alexandra Valls, graduats en Engiyeria Informàtica, van ser els impulsors d’aquest projecte i van decidir unir els seus coneixements per crear una eina capaç d’informar en temps real sobre els retards i les incidències a la xarxa de Rodalies.

Més endavant, l’equip va optar per ampliar-se amb la incorporació d’Oriol Bech, Queralt Zamora i Guillem Pons, estudiants dels graus d’Enginyeria Informàtica i d’Enginyeria Matemàtica de Ciències de Dades, que es van encarregar de desenvolupar la infraestructura de hardware necessària per garantir el bon funcionament de l’aplicació. Paral·lelament, David Obreroi Arol García, també estudiants d’Enginyeria Matemàtica de Ciències de Dades, van dissenyar la interfície de l'aplicació, buscant una experiència d’usuari intuïtiva i accessible. L’equip ha detallat a Nació com va sorgir la idea i com ha estat el procés de desenvolupament, durant el qual han comptat amb recursos econòmics mínims i no han gaudit de suport institucional.

Una conversa a la cafeteria de la universitat, l'origen del projecte

Quan el professor Oliver li va proposar la idea de crear l'aplicació Rodalinets, Cano va entendre ràpidament la importància del projecte. Era plenament coneixedor del malestar i l'angoixa per no saber si els trens arriben a temps i si cal canviar els plans sobre la marxa. "Vaig veure una solució immediata. Jo també vivia al Maresme i sabia que el problema era compartit per molts altres viatgers", explica.

Aleshores, Cano es va reunir els companys Frígols i Valls per començar a treballar en el prototip de Rodalinets. El despatx va ser la cafeteria de la facultat, escenari habitual de converses informals on van decidir crear quelcom amb un impacte real en la vida de les persones. Va ser llavors quan van decidir formar un equip d'estudiants d'enginyeria. Mentre Cano s'encarregava del desenvolupament inicial, Frígols va començar a crear l'algoritme de predicció i Valls es va centrar en el disseny gràfic. Tots compartien la mateixa visió: un projecte que no només tingués finalitats acadèmiques, sinó que fos útil i de veritable servei per als usuaris.

Del primer algoritme al llançament a Google Play Store

Després de setmanes de treball, el prototip va començar a agafar forma. Durant una de les proves, el sistema va funcionar per primera vegada de manera sorprenentment eficient, encara que també es van adonar que la capacitat de resposta en moments d'alta demanda encara era un repte per resoldre. "Vam veure que els servidors començaven a col·lapsar quan massa usuaris intentaven accedir al mateix temps", recorda Bech, un dels membres de l'equip tècnic. "Però això va ser només un dels molts obstacles que vam haver de superar", subratlla. Així, amb cada prova, van anar ajustant el sistema i millorant tant la velocitat de resposta com l'algoritme que processava les dades en temps real.

Quan Rodalinets va sortir finalment de la fase deprova pilot i es va llançar de manera oficial a Google Play Store el passat 11 de febrer, l'equip estava nerviós. Abans de posar-ho en marxa, van dur a terme un últim test per a assegurar-se que tot funcionés correctament i la reacció dels usuaris no es va fer esperar. En només un parell de dies, més de 2.000 trajectes van quedar registrats. El feedback va ser positiu i molts viatgers no sols utilitzaven l'aplicació, sinó que també suggerien millores i sol·licitaven l'expansió a altres línies. "No esperàvem una recepció tan massiva", diu Miquel, que afegeix que "el més bonic va ser veure com la gent s'involucrava en el projecte. A mesura que la comunitat creixia, ens vam adonar que això era més que una aplicació".

Un premi per donar-se a conèixer

El dia en què els van comunicar que havien guanyat el premi Antena TrenLab Marató, no s'ho podien creure. No només representava un reconeixement, sinó també un impuls per a continuar treballant i millorar el servei. Aquesta oportunitat els va permetre finançar el projecte amb 25.000 euros i continuar creixent, expandint l'aplicació a més línies ferroviàries.

Els objectius de l'aplicació són clars: millorar la mobilitat urbanai crear una comunitat activa de viatgers que participin en la millora de la informació. No obstant això, el camí no ha estat fàcil. "El desafiament més gran va ser aconseguir precisió i rapidesa en les dades, i assegurar que tot funcionés amb una infraestructura tècnica sòlida", diu Cano. El camí va estar ple de proves, errors i millores constants, però els resultats són innegables. "Ara, quan veig les reaccions de la gent, sento que hem aconseguit una cosa important", afirma Oliver.