La disfàgia és un trastorn que consisteix en la presència de dificultats per empassar. Podrà ser intermitent o progressiva i requerirà de tractament. Les persones que pateixen aquesta alteració senten que el menjar no baixa bé, o bé, queda encallat.
Segons l'origen:
- Disfàgia funcional o motora: es veuen afectats els músculs i nervis que intervenen en el procés de la deglució.
- Disfàgia mecànica o obstructiva: presència de causa orgànica a l'esòfag, faringe o òrgans propers.
Segons la localització:
- Disfàgia orofaríngia: dificultat per empassar des de la boca a l'esòfag.
- Disfàgia esofàgica: dificultat per empassar des de l'esòfag fins a l'estómac.
En funció del tipus i grau de disfàgia, el tractament pot variar des de la modificació de textures fins a la contraindicació de la via oral i indicació de nutrició artificial per via enteral (via digestiva).
[h3] Simptomatologia [/h3]
- Tos.
- Sialorrea (baveig excessiu).
- Canvis de la veu (afonia).
- Ennuegament.
- Regurgitació.
- Cansament.
- Pèrdua de pes.
[h3]Recomanacions per a la persona amb disfàgia [/h3]
- L'aliment ha de ser homogeni, evitant grumolls i espines.
- S'han d'evitar dobles textures on es barregin líquids amb sòlids.
Han de variar-se els aliments, oferint propietats organolèptiques atractives per trencar amb la rutina.
El Mètode d'Exploració Clínica Volumen Viscositat (MECV-V) és un test d'utilitat per detectar signes de disfàgia orofaríngia. Permet definir les característiques de l'aliment més adequat per a la persona en relació al volum i viscositat.
Les característiques de les textures pel pacient amb disfàgia són:

Així doncs, cal tenir una especial atenció cap a aquelles persones que puguin presentar alguna alteració en la deglució. Ja sigui per causa mecànica, (pèrdua de peces dentals, estenosis esofàgica, càncer esofàgic, etc.) o bé per causa neurològica (accident cerebrovascular, traumatismes cerebrals, malalties neurodegeneratives, tumors cerebrals, entre d'altres). Caldrà valorar el grau de disfàgia i aplicar les textures esmentades a les taules anteriors.
Elsa Pujals
Infermera