El TSJC suspèn el reglament per limitar les llicències d'Uber i Cabify a Barcelona

El tribunal decidirà el 26 de juliol si manté la decisió abans que entri en vigor la normativa

Publicat el 19 de juliol de 2018 a les 15:50
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès aquest dijous el reglament que va aprovar a finals de juny l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per exigir una autorització addicional als vehicles de lloguer amb conductor (VTC) amb la finalitat de protegir el taxi i limitar el nombre de llicències d'Uber i Cabify. El tribunal ha dictat una interlocutòria amb la qual ha atès provisionalment les mesures cautelars que havia sol·licitat la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) amb un recurs que aquest organisme va presentar aquest mateix dimecres, i el 26 de juliol decidirà si manté la suspensió o l'aixeca.

Per ara la suspensió no canvia res perquè l'AMB havia previst aplicar-lo no abans del 29 de juliol, segons fonts de l'Ajuntament de Barcelona, que governa Ada Colau, la qual també presideix l'Àrea Metropolitana. La CNMC considera que l'autorització que vol exigir l'Àrea Metropolitana s'estableix "sense cap cobertura legal" i insisteix en el fet que "l'AMB no té competència per regular l'activitat de VTC". Recorda que el reglament permet preservar 399 llicències, però la resta, que quantifica en un miler, hauran de deixar de prestar el servei. A més, ressalta que la normativa impedeix operar en aquest àmbit la resta de titulars de llicències VTC a escala nacional.

La CNMC considera que la reducció de llicències tindrà un efecte de la competència, que es traduirà en un servei "de menor qualitat" per als consumidors. Subratlla que veuran reduïda l'oferta de transport urbà, amb la qual cosa s'incrementaran els temps d'espera i s'apujaran els preus dels serveis VTC, afegeix. Sosté que els clients veuran part de la demanda insatisfeta i el taxi n'absorbirà una part, però adverteix que els usuaris perdran avantatges dels cotxes de lloguer amb conductor, com ara descomptes, i és que el taxi té els preus regulats. Tampoc descarta que es vegi compromesa la viabilitat dels operadors de VTC.

El tribunal ha convocat la CNMC i l'Àrea Metropolitana el 26 de juliol perquè aportin els seus arguments, i llavors haurà de decidir si manté la suspensió o l'aixeca. Sobre aquesta norma també hi ha un recurs del Ministeri de Foment, que considera que la regulació envaeix competències, i un d'Unauto, la patronal dels VTC. Els taxistes, per la seva banda, ja han convocat una aturada de 12 hores per al pròxim dimecres 25 de juliol, de 6 de la matinada a 6 de la tarda de suport al reglament de l'AMB. A banda, a les 11 del matí han convocat una manifestació que anirà des d'Arc de Triomf fins a la delegació del govern espanyol.

L'Ajuntament i l'AMB defensen la regulació

Les citades fonts municipals i l'AMB han indicat que a la convocatòria de les parts del 26 de juliol l'Àrea Metropolitana hi acudirà amb el propòsit de defensar el reglament. El vicepresident metropolità Antoni Poveda ha assegurat que "s'ajusta a la llei i les competències de l'AMB". A l'Ajuntament defensen que aquesta normativa "està plenament legitimada i forma part de les competències pròpies per tal de governar en l'àmbit metropolità, sobre la base de raons de caràcter mediambiental, de congestió de trànsit i de qualitat de l'aire". També han manifestat la sorpresa pel recurs de Foment, ja que estaven en converses amb el ministeri, el qual ha expressat que vol dialogar amb la capital catalana i ha convocat una reunió per arribar a un acord.
 

Suspensió del reglament metropolità sobre els VTC by naciodigital on Scribd