La central nuclear d'Ascó ha admès haver causat el vessament de la substància oleaginosa que durant tres dies, des de dilluns i fins dimecres, ha tacat el riu Ebre. En un comunicat emès aquest dijous per l’Associació Nuclear Ascó Vandellòs, s'ha informat que els responsables de la planta “han identificat en la junta de la tapa d'un bescanviador de calor del sistema secundari de la central Ascó II l'origen de les taques d'oli aparegudes recentment en el riu Ebre”. Des de la detecció d'aquestes taques, han explicat, tècnics de l'ANAV, els Agents Rurals i un inspector de l'Agència Catalana de l’Aigua -en comunicació amb la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre- han estat investigant el possible origen d'aquesta incidència.
En la tarda de dimecres es va identificar un possible punt de pèrdua de lubrificant en la funció defectuosa de la junta de la tapa d'un bescanviador de calor de la turbina de CN Ascó 2, que en l'actualitat es troba en parada per recàrrega. L'ANAV ha confirmat que “la junta no complia amb la seva funció d'aïllament entre el lubrificant i la seva refrigeració, procedent de l'Ebre, de manera que ha pogut permetre que part de l'oli de l'equip s'entremesclés amb el cabal de refrigeració”. Aquesta “incidència”, tal com l'ha denominat la central, “es va poder produir de manera discontínua cada vegada que s'accionaven les bombes del sistema secundari dins de les proves funcionals corresponents als treballs de recàrrega, que es van realitzar en diferents moments entre els dies 21 i 23 de maig”.
Després d’identificar aquest punt de possible pèrdua de lubrificant, l'ANAV va procedir a aïllar-ho i comprovar la remissió de l'aportació de lubrificant al sistema de refrigeració. “L'equip tècnic d'ANAV continua analitzant la incidència i les seves possibles causes per a evitar que es torni a donar novament en les seves instal·lacions”, conclou el comunicat.
El succés va ser denunciat aquest dimecres per la diputada d’Esquerra Republicana Norma Pujol davant el nou president del Consejo de Seguridad Nuclear (CSN), Juan Carlos Lentijo, en la Comissió de Transició Ecològica del Congrés dels Diputats. Pujol li va preguntar per la fuita d'un alternador que, segons va alertar, ha afectat els municipis d'Ascó, Vinebre, Garcia, Móra la Nova, Móra d'Ebre, Ginestar i Miravet. Segons la diputada republicana, els diferents ajuntaments feia tres dies que pregunten a la central, que fins aleshores responia que no hi tenia res a veure, però aquest dimecres s'ha confirmat que sí. Lentijo va respondre a la diputada que no tenia informació dels fets, de manera que no els podia valorar, i va afegir que s’investigaria el cas i si tenia rellevància “aixecarem la bandera per la protecció de les persones i el medi ambient”.
La nuclear d’Ascó admet haver causat el vessament del lubricant que durant tres dies ha tacat el riu l’Ebre
En un comunicat exposa que va identificar un possible punt de pèrdua de lubrificant en la junta de la tapa d'un bescanviador de calor de la turbina d'Ascó II
ARA A PORTADA
Publicat el 26 de maig de 2022 a les 19:35
Et pot interessar
-
Societat Més de 40 entitats presenten un manifest per demanar la universalització del lleure d'estiu
-
Societat La consellera de Drets Socials va conèixer «recentment» el cas de la menor prostituïda sota tutela de la DGAIA
-
Societat El temps d'aquest divendres 16 de maig: torna el sol com a preludi d'un cap de setmana calorós
-
Societat Noms inventats als carrers de Barcelona
-
Societat El Pla de Barris a Ciutat Vella: de formar veïns per rehabilitar finques a reforços educatius
-
Societat Un centenar de professors renuncia a corregir els exàmens de selectivitat