Jané ha reconegut que no li agrada la concentració de 800 manters a la zona del passeig de Borbó. "Suposa la imatge d'un país que no ens agrada veure a ningú", segons ha admès Jané en una compareixença davant els mitjans, abans d'acabar-se la reunió interadministrativa que ha convocat el síndic de Greuges, Rafael Ribó, per frenar el "top manta". Hi han participat també representants de l'Estat, del Port de Barcelona, de l'Ajuntament de Barcelona i altres ajuntaments implicats en el problema. El conseller ha afirmat que el punt de coincidència de tots és "tolerància zero" davant el "top manta".
L'acció dels municipis ha tingut fins ara "una mínima incidència"
La reunió ha sigut la primera en la qual es comencen a coordinar accions contra el "top manta" a tot Catalunya. El síndic ha reconegut que la gran majoria dels assistents ha celebrat la trobada "perquè era la primera vegada que s'expressava una via de coordinació global a tot Catalunya de tots els nivells efectius per treballar aquest tema". L'alcalde de Sitges, Miquel Forns, ha destacat que, fins ara, moltes de les iniciatives policials i socials han tingut "una mínima incidència" a nivell local, perquè aquest tipus de venda té molta mobilitat i es trasllada al municipi del costat si troba dificultats on està. L'alcaldessa de Roses, Montserrat Mindan, creu que calen solucions diferenciades en funció del municipi.
Els alcaldes han celebrat que, com ha dit el de Sitges, el "top manta" ja s'ha convertit en "un problema de país". S'ha acordat que un grup s'encarregarà de programar accions coordinades socials, policials i pel foment del consum responsable per eradicar-lo, el qual formen la Generalitat, la Delegació del govern espanyol i alguns dels ajuntaments més afectats: Barcelona, Salou, Roses i Sitges.

El passeig de Borbó és on es farà el dispositiu per foragitar els manters. Foto: Adrià Costa
El síndic ha convocat una nova reunió el 22 de novembre per fer balanç, però que ningú confiï en el fet que la venda ambulant irregular s'acabarà aquest estiu. "Que ningú s'imagini que aquest estiu s'haurà acabat, però s'ha de començar a treballar ja", ha dit el síndic. Colau també ha reiterat que "no hi ha solucions màgiques" a curt termini, i l'alcaldessa de Roses ho ha exemplificat amb el fet que calen mesos per preparar les campanyes. "No m'atreviria a dir que per l'any que ve tindrem una campanya per eradicar-lo", ha reconegut.
Augmenten les inspeccions al Port però cal atacar altres fronts
Després del retret de la setmana passada del síndic i Colau a l'Estat perquè consideraven que no s'havia implicat prou per perseguir el fenomen en origen, l'alcaldessa ha reconegut que els constava una rebaixa de les intervencions als contenidors del Port, però hi ha hagut un augment. El subdelegat del govern espanyol a Barcelona, Emilio Ablanedo, ha reivindicat que els controls físics als contenidors del Port s'han incrementat un 21% l'últim any; les sancions, un 28%, i s'ha detingut a 124 persones.
Segons Ablanedo, els controls duaners al Port "estan a l'altura dels més exigents que es troben a tot l'espai europeu". No obstant això, les màfies estan sofisticant els seus mètodes, de manera que, per exemple, les samarretes entren pel Port i s'estampen en pisos aquí, per la qual cosa "la falsificació es produeix dins la frontera".
En altres ocasions els productes es falsifiquen a altres països europeus o entren a través de ports d'altres països també europeus on no hi ha control de les autoritats duaneres espanyoles. Colau ha explicat que una de les propostes que ha sorgit de la reunió és augmentar la investigació als llocs on es produeix l'assemblatge dels productes que es destinen a la venda ambulant irregular.
Ablanedo ha retret a Colau que, des que governa, s'han interromput els dispositius conjunts de la Policia Nacional amb la Urbana i els Mossos, i li ha manifestat la seva "total i absoluta disponibilitat" per realitzar-los. El 2014 se'n van fer 60 que, segons ell, van suposar "èxits importants", i els primers mesos del 2015, 34. Colau va començar a governar el maig del 2015, i des de llavors només se n'han fet dos.
Colau i el subdelegat del govern espanyol no parlen del CIE
En relació al conflicte entre l'Ajuntament i l'Estat sobre la reobertura del Centre d'Internament d'Estrangers (CIE), Colau ha dit que no n'ha parlat amb el subdelegat del govern espanyol perquè la reunió era sobre el "top manta", i Ablanedo ha dit que és una competència del Ministeri de l'Interior i s'ha remès a les declaracions del divendres de la vicepresidenta del govern espanyol en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, la qual va demanar a Colau que s'oblidi de les polítiques d'immigració.

Manters concentrats al passeig de Borbó. Foto: Adrià Costa