Els taxistes bloquegen el centre de Barcelona per tocar la butxaca a Uber, Bolt i Cabify

L'associació Élite Taxi congela les mobilitzacions mentre reclama als partits del Parlament que tanquin una nova llei que colli les grans plataformes, i no només els conductors dels VTC, i demana unes assegurances més assequibles

Un taxista durant la marxa lenta, que ha recorregut el centre de Barcelona aquest dimarts
Un taxista durant la marxa lenta, que ha recorregut el centre de Barcelona aquest dimarts | Hugo Fernández
28 de maig del 2024
Actualitzat a les 19:05h

El sector del taxi -aquesta vegada sense tanta unanimitat- recupera el pols al carrer. De fet, ha tornat al seu punt de protesta predilecte. Després de fer una marxa lenta des de la plaça Espanya, els vehicles grocs i negres han aparcat al voltant de la cruïlla del passeig de Gràcia i la Gran Via de les Corts Catalanes, a Barcelona. La principal associació del sector, Élite Taxi, ha congregat centenars de treballadors que han arribat amb el seu cotxe fins al centre de Barcelona i n'han bloquejat el trànsit durant més d'una hora. El fons de la protesta insisteix que encara hi ha vehicles VTC que no tenen el permís de l'administració però que continuen treballant per a grans plataformes i que aquestes empreses -com Uber, Bolt i Cabify- s'estan lliurant de totes les responsabilitats.

Ara els taxistes s'han encomanat a una assemblea per decidir com confronten aquesta realitat i els acords plantejats han deixat dues conclusions: que de moment donen oxigen a les diferents administracions perquè escoltin les seves demandes i que si no hi ha canvis que els satisfacin, llavors enfocaran les mobilitzacions cap a les principals infraestructures turístiques. Així, la pressió apunta al Port de Barcelona i a l'aeroport del Prat. 

Conscient que la ciutadania es pot fer un embolic entre tantes mobilitzacions dels darrers anys, el portaveu de la protesta -Tito Álvarez- s'ha empescat un símil amb ànims didàctics per traslladar la seva visió de la situació. Així, ha fet referència a què si el responsable d'una banda criminal envia "1000 carteristes" a diferents punts de la ciutat, ells fan la seva collita furtadora i ell després es queda un 15% de la recaptació, l'administració perseguirà els autors materials dels furts però també anirà a buscar el cap de l'operatiu i el sancionarà. Segons Álvarez, això és el que vol que comenci a passar amb les grans empreses com Uber, que fins ara s'estan estalviant la part de les multes. Malgrat que a Catalunya s'està castigant l'activitat de nombrosos vehicles que operen com a VTC però que no passen els filtres de les inspeccions policials, les sancions les acaben afrontant els titulars dels cotxes. Ara, Élite Taxi vol que una nova norma asseguri que es grata la butxaca de les grans companyies de plataforma

El mateix portaveu ha enviat una declaració d'intencions de confrontació a les grans empreses de transport de passatgers. "A Cabify, Uber, i totes aquestes plataformes, enviar-los un missatge clar: aquí o es queden i operen legalment o no hi haurà pau a Barcelona fins que se'n vagin i els fem fora a la força". Aquesta reclamació arriba després de denunciar que la policia ha tramitat més de 5.000 multes contra vehicles VTC, però que aquestes sancions mai no arriben als grans responsables empresarials.

A més, els taxistes adverteixen que es volen atorgar nous permisos que -a la pràctica- permetrien fer als vehicles VTC serveis tant urbans com interurbans per tot Catalunya. Aquesta última acusació la rebaten des del Departament de Territori de la Generalitat, on s'assegura que "la llicència urbana de la VTC habilita per la interurbana no és cert i no està contemplat en la nova regulació". En el mateix sentit, des del Govern -ara en funcions- subratllen que hi ha avançada la redacció de la llei que ha de substituir la normativa sobre el taxi (del 2003) i que ha d'incloure tot el sector de la mobilitat i transport de passatgers, inclosa la realitat dels vehicles d'Uber, Cabify o Bolt. "La llei estarà llesta perquè el nou Govern la porti al Parlament", asseguren. 

Això posa el calendari a funcionar fins al setembre i mira cap al Parlament de Catalunya. Si llavors no s'ha inclòs el que els taxistes esperen en la nova llei, es plantegen fer talls a l'aeroport, al port barceloní i també a les rondes que envolten la capital catalana. 

Al seu torn, l'empresa Cabify ha emès un comunicat davant les mobilitzacions d'una part rellevant del sector del taxi per "rebutjar categòricament les acusacions d'il·legalitat". La companyia apunta que ja fa una dècada que va arribar a la ciutat i que des de llavors s'ha anat "adaptant" a les "nombroses regulacions". En aquest sentit, planteja mantenir un "diàleg constructiu" amb les administracions mentre s'acaba de dissenyar l'instrument legal que posarà ordre a un sector en moviment constant.

Alhora, els taxistes també asseguren que tenen un altre front obert: l'excés de reclamacions econòmiques que estan rebent per part de les asseguradores, apunta Tito Álvarez. Una assegurança arriba a costar entre "3.000 i 5.000 euros" a hores d'ara, ha dit el portaveu d'Élite Taxi, tot denunciant un greuge comparatiu amb els vehicles VTC. Això ho haurai de regular i esmorteir el ministeri de Transports. De moment, la cartera dirigida per Óscar Puente ja s'ha posat en contacte amb els taxistes i ara esperen poder concretar un compromís efectiu en les reunions. De nou, si el resultat no és prou conciliador amb les seves peticions, els taxistes han decidit que apuntaran als "creuers" i al turisme en general amb noves marxes, mentre anuncien que deixaran de col·lapsar el centre de Barcelona per no afectar el veïnat de la ciutat.

Arxivat a