Administracions com la Comissió Europea han pretès retornar als particulars el control sobre el qual es diu d’ells a la xarxa, però costa tant frenar els rumors i les mentides que aquesta intenció sovint no es pot plasmar en solucions concretes. Hi ha autoritats que realment volen ajudar els ciutadans a endur-se les seves dades si marxen d’un mitjà social o si abandonen qualsevol altre servei digital.
Els cínics se’n riuen
També a Internet, la gent té dret a canviar sense romandre lligada a un passat registrat i difós. Si, a més, es minimitza el volum d’informació que cal proporcionar abans d’ingressar en determinats espais, es preservarà millor la intimitat dels usuaris. En última instància, es podrà distingir l’emmagatzematge binari, automàtic i sense gaire criteri, del valor de la memòria personal. Tanmateix, aquests arguments tenen poc recorregut pràctic. Els més cínics fins i tot se’n riuen.
[blockquote]Si es minimitza el volum d’informació que cal proporcionar abans d’ingressar en determinats espais, es preservarà millor la intimitat dels usuaris[/blockquote]Una persona és allò que se n’explica, d’ella. Sempre ha estat així, però ara més que mai. La irrupció d’Internet i dels dispositius mòbils i l’eclosió de les xarxes socials han aconseguit que, en determinats àmbits i oficis –la política, la docència, la medicina, el dret, l’enginyeria, l’arquitectura, la música, l’art, l’esport, la religió, etc.–, sigui complicat gestionar la reputació digital, o sigui, la informació que circula pel ciberespai referida a una persona o una organització.

"Persones anònimes es converteixen en distribuïdors massius de continguts" Foto: José Manuel Gutiérrez
Postveritat, postdelinqüència
Els motius que governen comportaments quotidians en un volum creixent d’usuaris, com reenviar notícies, compartir-les o deixar constància que, a l’internauta, li ha agradat aquell material, solen ser coneguts. No obstant això, en altres ocasions, costa d’entendre què subjau en aquestes accions comunes a la Web 2.0, les quals converteixen persones anònimes en distribuïdors massius de continguts.
La xarxa amplifica temes que apareixen en aquesta plataforma com podrien fer-ho en una conversa de cafè, amb la diferència que internet ajuda a difondre una notícia o qualsevol curiositat de forma massiva, ràpida i gratuïta. Canals tradicionals com la premsa, la televisió o la ràdio se’n valen perquè l’abast de les seves produccions sigui superior. Els desaprensius n’han après igualment. De fet, molts d’ells ja en saben més que els professionals. Arriben més lluny i fan més mal.