L’Smart City Expo d'enguany, a diferència d'altres anys, s'ha dedicat “a l’apoderament de la ciutadania”. El missatge que arriba de l'Ajuntament de Barcelona és que “la tecnologia no ho és tot i que les empreses tecnològiques han de treballar conjuntament amb les persones i els governs per fer les ciutats del futur més sostenibles i per millorar la qualitat de vida". Francesca Bria, comissionada de Tecnologia del consistori de la ciutat, ha dit a NacióDigital que “volen deixar enrere la idea de "ciutat intel·ligent" en què el més important són només els gadgets. Hem d'ocupar-nos de problemes de mobilitat, salut, atur o educació, que són els que amoïnen realment a la gent. Hem de ser capaços d’oferir millors serveis públics. Les companyies tecnològiques s’hauran d’adaptar a aquestes necessitats”.
Un fanal contenidor
La SCEWC presenta multitud d'aplicacions pensades per a les ciutats de tot el món que, ben aviat, estaran presents a les nostres vides. Una passejada pel pavelló dedicat a les empreses catalanes serveix per tenir una idea de com es transformaran els entorns urbans que cada dia trepitgem.

Fanal SolarHub Foto: Siarq
Vehicles per a un transport més sostenible i ecològic
Ecooltra presenta un servei de moto-sharing (o compartida) i a Barcelona ja tenen 250 Scooters en funcionament. Oriol Franch, del departament comercial, explica que la manera d'entendre la mobilitat a les ciutats està canviant. "I encara ho farà més. L'usuari, a través d'una aplicació mòbil, localitza el punt de motos més proper a la seva localització, la reserva, fa el viatge i la deixa allà on sigui. Es paga per l'ús, a 0,24 euros al minut". La part "intel·ligent" és que té tot funciona a través de l'aplicació mòbil, des d'obrir el casc fins a l'aparcament de la moto. D'aquí a uns mesos volen instal·lar-se també a Madrid, Roma i Lisboa. "El que costa més d'entendre és que la moto no fa soroll i produeix inseguretat, com si no funcionés bé. Encara ha de canviar la mentalitat dels usuaris. S'ha d'apostar per vehicles sostenibles, ecològics i compartits".

Aparcament de bicicletes privat Foto: Vadebike/Vadebici
La seguretat de la ciutat connectada
Ja fa anys que empreses catalanes es dediquen a repensar el funcionament de les ciutats intel·ligents. L’Eurecat, el Centre Tecnològic de Catalunya, presenta a l'SCEWC el Laboratori de Ciberseguretat, per combatre els riscos que comporten per a ciutats, empreses i organitzacions els objectes connectats entre si. "Les ciutats tenen sensors que permeten als ajuntaments recollir dades en temps real. Per augmentar l’eficàcia de l’enllumenat públic, la recollida d’escombraries, tràmits, la qualitat de l’aigua o la contaminació atmosfèrica o altres serveis”, explica la Gemma Batlle, cap de mercat TIC a Eurecat. “Totes aquestes dades són molt sensibles i un atac informàtic podria deixar una ciutat sense algun dels serveis bàsics durant hores o dies. Estem provant diversos nivells de seguretat, amb possibles atacs informàtics, per prevenir qualsevol incidència”.

Motxilla amb sistema lumínic Foto: Eurecat
L’Eurecat també ha dissenyat una motxilla per a ciclistes amb un sistema lumínic que es pot activar mitjançant el mòbil. S’ha provat ja en cossos de policia local en bicicleta. La bossa pot activar els intermitents i el llum de frenat mitjançant el mòbil, especialment pensat per a trajectes nocturns.
3D per definir el futur de l'espai urbà
Des de la instal·lació del primer carrer intel·ligent el 2011, Sant Cugat ha destacat en matèria de ciutats intel·ligents. En aquesta ocasió, presenta el City Information Modeling, una plataforma que visualitza i simula la ciutat en 3D. "L'aplicació permet veure totes les infraestructures a més de les instal·lacions soterrades de les companyies elèctriques i de telefonia, el clavegueram, l'enllumenat públic, les canonades de l'aigua, etc.", expliquen els tècnics de l'Ajuntament de Sant Cugat.
"Amb aquest programa es podrà calcular l'eficiència energètica dels barris, o un veí que pugui dir si un carrer està tallat en temps real, o si ets un enginyer energètic podries saber el consum d'un barri mitjançant les dades elèctriques, si un ciutadà vol fer obres davant de casa podria saber quina franja pot obrir i què hi ha soterrat, etc.".Les aplicacions que ara ja es preveuen són múltiples, però s'haurà d'esperar encara uns anys perquè aquestes innovacions siguin una realitat.
Tenim la tecnologia, però enguany l'Smart City Expo World Congress posa sobre la taula el rol de la ciutadania per avançar cap a la ciutat connectada o "intel·ligent". Tot indica que la vida a les ciutats passa per serveis més ecològics, més eficients energèticament i més saludables. Per aconseguir-lo cal també un canvi de mentalitat. Com aconseguir-ho? “Confiem en el poder de la ciutadania i de la intel·ligència col·lectiva per accelerar els processos de canvi”, respon Francesca Bria.

L'Smart City Expo World Congress 2016 Foto: SCEWC