El 56% de municipis catalans, amb problemes de cobertura de telefonia mòbil

La cobertura, malgrat el desplegament del sistema 4G, continua estancada, segons l'informe anual del Col·legi d'Enginyers de Tècnics de Telecomunicació

Publicat el 31 de juliol de 2015 a les 07:22
El Col·legi d'Enginyers de Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya (COETTC) ha presentat l'Informe anual de cobertura de telefonia mòbil a Catalunya, que posa de manifest que l'arribada de la tecnologia 4G no ha suposat encara una millora important a causa del retard en l'alliberament de freqüències dels canals de TDT, obligant a les operadores a utilitzar, de moment, bandes de les que ja disposaven i que no són òptimes per millorar la cobertura. De fet, el 56% de municipis catalans tenen problemes.

Tot i això, el desplegament del 4G ha registrat un augment important, segons les dades del Ministeri espanyol d'Indústria, creixent del 51% de 2014 al 84% d'enguany. Tot i això, la cobertura sovint ocupa l'espai que prèviament ja disposava de servei en 3G.
 
Tecnologia Cobertura 2013 Cobertura 2014 Cobertura 2015
ADSL ≥ 2 Mbps N/D 91% 91%
ADSL ≥ 10 Mbps 71% 71% 72%
VDSL 11% 10% 10%
WiMAX N/D 95% 96%
HFC 27% 28% 30%
FTTH (fibra òptica) 25% 40% 60%
UMTS con HSPA 99% 99% 99,8%
4G (LTE) N/D 51% 84%
Dades de cobertura de banda ampla a Catalunya al primer trimestre de 2015, Ministeri espanyol d'Indústria, Energia i Turisme

El COETTC recalca a l'informe que és molt important que les administracions locals revisin els seus plans d'ordenació urbanística (POUM) per incorporar-hi la ordenació de les telecomunicacions tenint en compte la ICT pública, de la qual n'és entitat de verificació, i que vetlla a nivell legal per garantir unes instal·lacions que permetin absorbir la creixent demanda en l'ús d'aquestes infraestructures, protegint-les i regulant el dret de les operadores a la ocupació de domini públic.

Des de principis de 2015 s'han instal·lat nous equips de telefonia mòbil a setze emplaçaments. D'aquests, set corresponen a les comarques de Lleida i Alt Pirineu (Montornés-Segarra-Asclots; Espot-Esquí-Llac Negre; Castellserà-Vedats; Pinós-Emprius; VansaFornols; Llavorsí-Baiasca i Sarroca-Bellera-Coloma-Erdo), quatre a les comarques de Barcelona (Castelldefels-Can Roca; Llinars del Vallès; Mataró-Vistalegre i Sant Pol de Mar), tres a les de Girona (Arbúcies, Sant Julià de Ramis i Riudarenes), un a les de la Catalunya Central (Rupit Pruit) i un a les de Tarragona (Morera-Montsant-Escaladei). També hi ha quatre nous emplaçaments planificats, tres dels quals són de la Catalunya Central (Masquefa-Can Parellada; Sant Salvador de Guardiola i Fígols) i un de les comarques gironines (Massanes). 

56% de municipis amb problemes

Així doncs, la situació actual és que menys de la meitat dels municipis catalans (un 44%) disposen de bona cobertura de telefonia mòbil, mentre el 56% restant té alguna problemàtica. Entre les localitats més afectades (veure mapa), n'hi ha moltes de costaneres o del prelitoral, fet que s'agreuja a l'estiu durant les vacances. Són Arenys de Mar, Badalona, Cadaqués, Cambrils, Calafell, Castelldefels, Deltebre, El Prat de Llobregat, El Vendrell, Gavà, l'Escala, Llagostera, Llançà, Lloret de Mar, Malgrat de Mar, Montgat, Palafrugell, Pals, Pineda de Mar, Salou, Sant Adrià del Besòs, Sant Feliu de Guíxols, Sant Pol de Mar, Santa Cristina d'Aro, Sitges, Tarragona, Viladecans, Vilanova i la Geltrú i Vila-Seca. 

Mapa de les localitats amb més problemes de cobertura de telefonia mòbiil Foto: COETCC


També hi ha zones sense cobertura en infraestructures on seria recomanable tenir-n'hi, com el túnel de Montgròs d'1,5 quilòmetres entre Sant Pere de Ribes i Vilafranca del Penedès o la cadena de túnels de Bracons, entre Osona i la Garrotxa. A més, el tram de l'AVE entre Barcelona i Figueres no disposa d'un sistema de cobertura específic, ja que s'ha dissenyat però encara està pendent d'un acord entre ADIF i les operadores. La problemàtica s'estén també, entre d'altres, a alguns polígons industrials (Manlleu, Sabadell o Sant Fruitós de Bages, entre d'altres) i urbanitzacions de la Catalunya Central.

L'informe del COETTC conclou que, malgrat la implementació tardana del 4G LTE, els esforços semblen centrats en augmentar la velocitat en zones on ja hi ha cobertura, però serà necessari instal·lar noves estacions de telefonia mòbil per a augmentar el percentatge de territori que en pugui gaudir sense problemes.
 

Informe sobre la cobertura de telefonia mòbil a Catalunya (pdf)