La Generalitat creu que l'afectació del ciberatac a Catalunya és «molt baixa»

El secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital ha lamentat que aquests atacs comencen a ser una pràctica habitual en l'àmbit digital

Publicat el 28 de juny de 2017 a les 09:58

Jordi Puigneró, secretari de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya Foto: Adrià Costa


El secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha afirmat que l'afectació del ciberatac global que ha afectat empreses d'arreu del món ha estat, de moment, "molt baixa" a Catalunya. En declaracions a l'ACN, Puigneró ha precisat que encara s'estan recollint dades d'arreu de Catalunya però que aquest matí no els constava que hagués tingut perjudicis importants, tampoc en la mateixa Generalitat. Això sí, considera que tindrà encara uns dies d'afectació. 

Puigneró ha avisat que "segurament" hi haurà més atacs i ha posat sobre la taula la necessitat de prendre mesures per protegir-se en l'àmbit digital. D'altra banda, no s'ha volgut pronunciar sobre quines podrien ser les motivacions de l'atac, del qual encara se'n desconeixen els autors. 

Amb tot, ha lamentat que aquests atacs informàtics s'estan convertint en una pràctica cada vegada més habitual en l'àmbit digital i creu necessari que els governs, les empreses i els particulars prenguin mesures. En aquesta línia, Puigneró ha recordat el Parlament aprovarà el mes vinent la creació de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya.

Un atac que ha afectat més Rússia i Ucraïna

L'atac d'aquest dimarts, que porta per nom "Petya", és del tipus "ransomware" i consisteix en el segrest d'informació. Una de les empreses afectades a Catalunya va ser la terminal de contenidors 'Maersk' del Port de Barcelona, que ahir a la tarda es va haver d'aturar. La majoria de companyies perjudicades però van ser de Rússia i Ucraïna, tot i que els seus efectes es van estendre a Noruega i França, com per exemple a la companyia Saint Gobain.