Investigadors de la Facultat de Medicina de la Universitat de Pittsburgh, als Estats Units, han descobert un mecanisme molecular mitjançant el qual l'excés de proteïnes a la dieta podria augmentar el risc d'ateroesclerosi. L'estudi, publicat a la revista científica Nature Metabolism, situa el límit de proteïnes en un 22% del total de la ingesta.
La investigació combina petits assaigs en humans amb experiments en ratolins i cèl·lules en el microscopi i demostra que consumir més del 22% de les calories de la dieta provinents de proteïnes pot conduir a una activació més gran de les cèl·lules immunes que exerceixen un paper en la formació de la placa ateroescleròtica, fet que impulsa el risc a patir arterioesclerosi.
Basant-se en experiments inicials en subjectes humans sans, els investigadors han simulat condicions similars en ratolins i en macròfags humans, cèl·lules immunitàries que han demostrat ser particularment sensibles als aminoàcids derivats de proteïna. El resultat ha estat que superar el límit pot afectar negativament els macròfags, que són responsables d'eliminar les deixalles cel·lulars, fet que porta a l'acumulació d'un "cementiri" d'aquestes cèl·lules dins de les parets dels gots i a l'empitjorament de les plaques ateroescleròtiques amb el temps.
Curiosament, l'anàlisi dels aminoàcids circulants va mostrar que la leucina (un aminoàcid enriquit en aliments d'origen animal com la carn de res, els ous i la llet) és el responsable principal de l'activació anormal dels macròfags i del risc d'ateroesclerosi, cosa que suggereix una possible via per a futures investigacions sobre la modificació personalitzada de la dieta, o "nutrició de precisió".
La proporció màxima de proteïnes a la dieta per evitar problemes cardiovasculars
Alimentació
Descobreixen que l'excés d'aquestes molècules podria augmentar el risc de patir ateroesclerosi
ARA A PORTADA
-
Alimentació Vuit errors que cometem amb els suplements alimentaris i poden afectar-te greument Víctor Rodrigo
-
-
Societat Aquests són els noms que més triomfen entre els nadons a Catalunya: un expert explica per què ACN
-
Salut Un metge alerta sobre l’aliment relacionat amb el càncer de còlon: «Consumir-lo una vegada a la setmana n’augmenta el risc» Neus Climent
-
Publicat el
21 de febrer de 2024 a
les 19:51
Actualitzat el
01 de juliol de 2024 a les
12:40
Et pot interessar
-
Alimentació
L'error que tothom comet quan guarda el formatge a la nevera: «No respira»
-
Alimentació
Els aliments ultraprocessats que encaixen en una dieta sana, segons Harvard
-
Alimentació
Els millors aliments (i els que cal evitar) per suportar la calor
-
Alimentació
La manera correcta de guardar la síndria a la nevera, segons Carme Ruscalleda: «És molt més higienic»
-
Alimentació
El 90% dels ciutadans no saben prendre cafè, segons un nutricionista
-
Alimentació
Aquest és el millor aliment per protegir el cor, segons una cardiòloga
