L'Organització d'Usuaris i Consumidors (OCU) ha denunciat aquest dijous que ha identificat reduflació i cheapflació en diversos flams de supermercat, dues pràctiques que perjudiquen els compradors sense que aquests se n'adonin. Concretament, es tracta del flam amb gust de vainilla de Danone, pel que fa a la reduflació, i dels flams d'ou de Milsani i La Fageda, pel que fa a la cheapflació.
La reduflació consisteix a reduir la quantitat de producte mentre es manté el preu, mentre que la cheapflació és la pràctica de reduir la qualitat dels productes i mantenir el preu. Així, el flam de vainilla de Danone ha passat a ser de 95 grams (abans eren 100). El flam d'ou de Milsani, en canvi, ha substituït la llet sencera per semidesnatada, que és més barata, i ha rebaixat la quantitat d'ou fins al 26% (abans, 285); mentre que el de La Fageda ha reduït l'ou al 10% (abans era el 12%) i ha afegit un espessidor no recomanable, l'E1442. La Fageda justifica que es tracta d'una reformulació que es va realitzar després d'un testatge amb l'objectiu d'atendre les peticions dels consumidors per a suavitzar-ne lleugerament el sabor.
En aquest sentit, l'OCU demana al govern espanyol que la llei de defensa dels consumidors i usuaris inclogui l'obligació d'identificar aquest tipus de pràctiques i que les empreses ho hagin d'indicar per tal que els compradors ho sàpiguen. Argumenten que ja es fa a França i Alemanya i que donaria resposta al dret del consumidor de fer una compra informada i conscient.