Vacuna de la grip i de la covid-19: és millor vacunar-se alhora o per separat?

Salut

La vacunació conjunta contra la grip i la covid-19 permet protegir-se de totes dues infeccions en una mateixa visita, però quins avantatges té i què cal tenir en compte abans de fer-ho?

Publicat el 16 d’octubre de 2026 a les 14:50
Actualitzat el 16 d’octubre de 2026 a les 14:54

Amb l'arribada de la tardor i el descens de les temperatures, les campanyes de vacunació contra els virus respiratoris tornen a situar-se al centre del debat sobre salut pública. La immunització no només constitueix l'eina més efectiva per prevenir les formes greus d'infecció i evitar els ingressos hospitalaris, sinó que també evita la sobrecàrrega assistencial en l'atenció primària i els serveis d'urgències durant els pics de màxima circulació epidèmica. La recomanació de vacunar-se cada temporada respon a una necessitat epidemiològica derivada de l'evolució constant de patògens com el SARS-CoV-2 i el virus de la grip, juntament amb la pèrdua progressiva de la immunitat adquirida amb el pas del temps.

Les vacunes utilitzades en cada campanya es formulen cada any de manera específica i adaptada per a respondre a les variants i soques circulants més recents identificades per les xarxes mundials de vigilància, coordinades per l'Organització Mundial de la Salut. L'objectiu primordial dels programes de vacunació no és prevenir la infecció, com es creu habitualment, sinó reduir la gravetat de la malaltia, el risc d'hospitalització, l'ingrés a les unitats de cures intensives i la mortalitat entre les persones que presenten un risc més elevat de complicacions.

En el cas de la covid-19, a diferència del que passava durant la pandèmia, quan la vacunació era massiva, l'estratègia ha canviat: ara se centra en la protecció específica de la població vulnerable i en l'optimització dels recursos del sistema sanitari. Però, coincideix amb la població que es protegeix contra la grip? No exactament.

Es podrien separar les campanyes?

Tot i que totes dues infeccions són d'origen respiratori, els seus objectius i les poblacions a les quals s'adrecen no són idèntics. A Espanya, la vacunació contra la covid-19 se centra, sobretot, en la prevenció de quadres greus. Es recomana a les persones majors de 70 anys, a les persones institucionalitzades en residències i a les seves cuidadores, a les embarassades, a les persones de 12 anys o més amb condicions de risc i a les persones amb un risc elevat o immunodepressió a partir dels 6 mesos d'edat.

Per a la covid-19, es recomana una dosi de vacuna a la població diana, independentment del nombre de dosis rebudes anteriorment —fins i tot si no se n'ha rebut cap— i del nombre i la gravetat de les infeccions prèvies. Es respecta un interval mínim de 3 mesos des de la dosi anterior o des d'una infecció documentada. Les persones immunodeprimides i els infants a partir dels 6 mesos poden necessitar dosis addicionals

La vacunació antigripal té com a objectiu tant la protecció individual contra les formes greus com la reducció de la transmissió comunitària. Per això, amplia el llindar d'edat a partir dels 60 anys i inclou col·lectius que no estan previstos en la vacunació general contra la covid-19, com ara la població infantil (de 6 a 59 mesos) i el personal dels serveis essencials. Comparteix amb la vacunació contra la covid-19 la indicació per a les persones amb condicions de risc, les embarassades i el personal sanitari.

Als grups de població diana se'ls administra una sola dosi de la vacuna antigripal, excepte als infants prematurs i a les persones immunodeprimides, que poden necessitar pautes especials. Per tot això, una qüestió que es debat és si les campanyes de vacunació contra la grip i la covid-19 han de continuar unificades o si, en el futur, convindrà separar-ne els calendaris.

La covid-19 no és tan estacional com la grip

Un altre factor que cal tenir en compte és que, a diferència de la grip, que presenta una estacionalitat hivernal més marcada, amb onades epidèmiques habitualment entre novembre i febrer, el SARS-CoV-2 mostra un comportament estacional incert i erràtic. El virus que causa la covid-19 alterna repunts epidèmics fora del període hivernal a causa de l'aparició de variants emergents i de la pèrdua gradual de la immunitat col·lectiva. Per això, no és estrany que irrompi en ple estiu.

Coadministració: avantatges i seguretat

Malgrat les diferències en el comportament de tots dos virus, la coadministració de les vacunes contra la grip i la covid-19 en una mateixa visita continua sent l'opció preferent per diversos motius. El primer és una qüestió d'eficiència: l'administració simultània al centre de salut simplifica la logística, optimitza el temps dels professionals i evita que les persones usuàries s'hagin de desplaçar diverses vegades. Això és especialment important per a les persones que tenen més dificultats per accedir als sistemes sanitaris, com ara les dones grans, les cuidadores o les persones amb discapacitat.

A més, administrar-les conjuntament garanteix una taxa de vacunació més elevada en els grups en què coincideixen totes dues recomanacions, especialment entre les persones majors de 70 anys i les residents en centres sociosanitaris. Per descomptat, aquesta opció també s'escull perquè la seguretat de la coadministració està àmpliament demostrada: les evidències avalen que administrar totes dues vacunes conjuntament, en braços diferents, és segur i no disminueix la resposta immunitària ni a la vacuna antigripal ni a la vacuna contra la covid-19.

Es vacunen uns pocs, però hi guanyem tots

Tot i que les noves variants del virus aconsegueixin esquivar parcialment les nostres defenses, fet que permet que continuïn produint-se infeccions lleus o reinfeccions en persones vacunades, la protecció contra el risc d'ingrés hospitalari continua sent elevada. Mantenir cobertures de vacunació altes entre les persones en situació de més vulnerabilitat és la intervenció de més impacte per protegir la salut tant de les persones que es vacunen com de les que les envolten, i per evitar la sobrecàrrega dels serveis sanitaris.

D'aquesta manera, també es protegeix el Sistema Nacional de Salut i se li permet continuar amb l'activitat assistencial durant els mesos de màxima intensitat epidèmica. La vacunació ha d'anar acompanyada de recordatoris i de citacions actives, de la recomanació dels professionals sanitaris i d'una comunicació transparent sobre els beneficis i els efectes adversos.

Cal eliminar les barreres i facilitar la vacunació a tots els grups diana de la campanya. Tot plegat contribuirà a reforçar la confiança en la vacunació i a augmentar la probabilitat que les persones amb més risc rebin la vacuna, sens dubte una de les mesures més importants per minimitzar l'impacte dels virus respiratoris.

Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation.

Escull Viure bé com la teva font preferida de Google