La resiliència com a poder en el cinquè cicle «Calidoscòpia» de Solsona

El filòsof Víctor Pérez porta a la biblioteca cinc persones que qualifica de “super-resilients” durant cinc divendres de tardor

Publicat el 26 de setembre de 2022 a les 18:23
L’escriptora i activista refugiada a Catalunya Nadia Ghulam; Abdel Gahni, que va viure diverses adversitats des que es va quedar sord de petit; la viticultora Mariona Rendé, víctima dels aiguats que van arrasar el seu celler el 2019; Josep Giribet, daltònic i savi en pigments, i el solsoní Joan Ramon Colillas, empresari i terapeuta que ha superat un llarg procés d’addiccions. Són els ponents de la cinquena edició del cicle de conferències Calidoscòpia, organitzat per la Biblioteca Carles Morató durant cinc divendres de tardor, amb la resiliència de fil conductor.

La resiliència, entesa com la capacitat de superar l’adversitat, és, segons el filòsof Víctor Pérez, coordinador del cicle de conferències Calidoscòpia, “el poder que ningú no voldria mostrar, però que tots tenim amagat i que ens fa més humans”. Enguany aquest programa de tardor que ofereix la Biblioteca Carles Morató presenta les experiències de cinc “super-resilients” que la vida els ha dut a aprendre a desafiar els obstacles i a confiar en el món, conscients que “desafiar i confiar és viure”. La cita amb ells serà cada divendres del 7 d’octubre al 4 de novembre a les set de la tarda al saló de les Homilies d’Organyà. 

La primera conferència, el 7 d’octubre, es titula “La lliçó de les llàgrimes” i donarà a conèixer la trajectòria vital d’Abdel Gahni Ajram (Ksar Tizougharinne, Marroc, 1987), que es va quedar sort als dos anys per una meningitis i va viure en la indigència a Catalunya amb només vuit anys. Avui treballa en una fàbrica manufacturera, espera la seva primera filla i viu una vida pròspera. Explicarà les seves vicissituds en una conversa amb l’educadora i treballadora social Neus Sampons.

L’escriptora, educadora social i activista afganesa Nadia Ghulam (Kabul, 1985), refugiada a Catalunya, serà a la biblioteca solsonina el 14 d’octubre en una sessió titulada “El pa de la guerra”. Coautora de llibres com El secret del meu turbant (Premi Prudenci Bertrana de novel·la el 2010), Contes que em van curar i La primera estrella del vespre, compartirà amb el públic els avatars de la seva infància i adolescència a l’Afganistan.

[h3]Un negoci familiar endut pel riu[/h3]
Ben diferent és la història de la viticultora i sommelier Mariona Rendé Civit (l’Espluga de Francolí, 1973), que el 12 d’octubre serà la protagonista de la conferència “Vi de fang” en representació del celler Rendé Masdéu.  La riuada de l’octubre del 2019 es va endur el negoci. Però la solidaritat de la gent ha permès fer renéixer del fang el celler que, actualment, fins i tot està creixent.

“Colors invisibles” és el títol de la conferència que pronunciarà Josep Giribet i Torrelles (Anglesola, 1953) el 28 d’octubre. Llicenciat en Belles Arts, es dedica a la infografia, la docència a la Universitat Pompeu Fabra i la creativitat pluridisciplinar. Malgrat ser daltònic, és un savi en matèria de colors i pigments.

[h3]D’addicte a terapeuta[/h3]
Finalment, el cicle es tancarà amb el solsoní Joan Ramon Colillas i Obiols (1977) el 4 de novembre. Serà en una sessió titulada “El laberint de Dionís”, que tindrà el format de conversa amb la periodista Noemí Vilaseca. Després d’una llarga temporada d’excessos, Colillas va decidir fer un gir de 180 graus i prendre les regnes de la seva vida. Avui es considera un addicte no actiu i, a més d’empresari, fa de terapeuta ajudant persones en el procés de rehabilitació.

Per al director de Calidoscòpia, Víctor Pérez, “és evident que ningú no té cap mena de ganes de saber fins a quin punt és resilient; si ho podem triar, preferim que la vida ens vagi més aviat baldera”. Si es pot escollir, normalment tiba la zona de confort. Amb tot, “més tard o més d’hora, per gust o per força, a tots ens toca haver d’espolsar-nos la mandra i escometre els rigors de la vida”, sosté Pérez. I quan això passa, “cal que aprenguem a desafiar els obstacles i a confiar en el món. Els ingredients de la resiliència: uns parracs més ajustats”.

El cicle de conferències Calidoscòpia, nascut la tardor del 2018 per donar visibilitat a la diferència i al pensament divergent, és organitzat per la Biblioteca Carles Morató amb el suport del Consell Comarcal i la Diputació de Lleida.