
-Com neix la teva vinculació amb Rotary, i especialment amb la seu de Solsona?
La meva vinculació amb Rotary neix a Manresa, d'on en soc soci fundador de Rotary Manresa Centre, el segon club de la capital del Bages, i a més, sóc macer, mestre de cerimònies de Rotary.
Ara fa dos anys, vaig agafar la direcció de Rotary Solsona, quan vam perdre les dues ànimes del club, en Josep Vilaseca i Manuel Murillo, i semblava que el club es desfeia. Com que jo visitava a Solsona, s'em va oferir la possibilitat de donar-hi un cop de mà. Em vaig donar de baixa del Club a Manresa i vaig entrar al de Solsona com a Secretari. El 2012 vaig ser escollit president, i aquest any he repetit. Esperem trobar el 2014 algú disposat a ser president, per que la meva situació no és l'habitual. L'any Rotary va de l'1 de juliol al 30 de juny, i la presidència i els càrrecs es van canviant d'acord amb aquest calendari, per una duració anual.
Tenim gent gran, gent que ens ha deixat, actualment som uns 9 socis, i estem a la recerca de trobar gent nova.

-Qué és Rotary?
El Rotary és una institució mundial que va nèixer el 1905 a Chicago, i el seu fundador va ser l'advocat Paul Harris. Actualment som una organització present a uns 200 països i comptem amb un milió i mig de socis.
Podriem dir que Rotary és una organització de "liders", empresaris i professionals. Això pot fer que la gent tingui un concepte equivocat de nosaltres, es pensen que hem de ser milionaris o rics, i no és ben bé això. Rotary intenta aplegar aquella gent amb un perfil que dins el seu entorn o professió tenen un cert lideratge o carisma.
-Quins objectius teniu?
L'objectiu de Rotary és dur a terme projectes humanitaris, i si cal moure fils, sempre serà més fàcil si ets un lider. Rotary té molt clar aquesta vessant personal, aquest valor humà, i per això ofereix anualment un miler de beques arreu del món per a universitaris que destaquen pel seu currículum acadèmic i personal. Tenim a més, 4 universitats Rotary que preparen per a la mediació de conflictes internacionals, i és que una de les funcions més importants que tenim és la recerca de la pau.
Un dels aspectes positius que tenim els qui ens movem a Rotary és la capacitat de maniobra o gestió davant les catastrofes. Arran del tifó de Filipines, hem enviat molta ajuda a través dels clubs Rotary filipins, d'una manera directa i eficient.
-Teniu seu social, a Solsona?
Normalment ens reunim en restaurants i hotels, perquè no tenim local propi. Els diners que podriem dedicar a un lloguer o propietat, preferim dedicar-los a temes humanitaris.
-La imatge del Rotary és la de persones d'una certa edat, com arribeu a la gent jove?
Per als joves tenim el Rotaract, adreçat a nois i noies de 18 a 30 anys. Recentment s'ha creat el Rotaract de la Catalunya Central, en el qual hi ha cinc noies de Solsona, que són les que han guanyat els darrers anys el Premi Protagonistes del Demà.
Nosaltres busquem joves implicats en la societat, presents en entitats de voluntariat i amb bon perfil acadèmic. Un jurat format per professors de diferents instituts de Solsona, i un representant de l'ajuntament escull un d'aquests joves cada any. La persona que guanya aquest premi pot participar en un campus a l'estiu organitzat per Rotary, on s'ajunten 15 o 20 nois i noies d'arreu del món.
He de dir que també promovem intercanvis a nivell internacional. Enviem joves a conviure un temps amb altres famílies rotaries, normalment per al periode d'un curs acadèmic. I puc dir que aprofiten molt bé aquest temps.
-Aquest dissabte celebreu un Sopar Solidari. Com va sorgir la idea.?
Com a president, l'any passat vaig instaurar el Sopar Solidari de Nadal. Cada any es fa un sopar a benefici d'una institució de Solsona. El primer va ser per al Fons d'Emergència Social. Amb els diners que vam recollir vam adquirir una nevera que permet conservar els aliments frescos i oferir una dieta més saludable i variada a les persones que necessiten l'ajut del Fons d'Emergència.
Aquest any l'entitat que rebrà el nostre ajut serà AMISOL. He de dir que altres entitats ja s'han posat en contacte amb nosaltres per que els hi donem un cop de mà. Aquest és un tema que valorarem i segur que trobarem alguna fòrmula. L'avantatge nostre és que tenim contactes arreu del món i amb una trucada podem mirar de donar un ajut.
-Quins projectes esteu desenvolupant a nivell mundial que subratllaries?
A nivell mundial estem fent una campanya per erradicar la pòlio. Tenim una fundació que recapta diners i recursos per a aquest objectiu. Cal pensar que només amb 50 cèntims es pot vacunar a un nen de la pòlio. Ja queden pocs països on s'ha erradicat aquesta malaltia o bé està controlada, però encara queda molta feina per fer al pakistan i l'Afganistan i als països de la Banya d'Àfrica, i en els nous brots a causa de les guerres. També ajudem a fer pous d'aigua i a potabilitzar-la.
-Us considereu per això una ONG?
No som una ONG, primer, perque quan Rotary va nèixer, no existia aquest concepte, i després, per que en tota ONG hi ha una estructura i una finalitat concreta, mentres que cada club Rotary té la seva iniciativa i llibertat per fer els projectes que vulgui o cregui convenients. A grans trets, nosaltres treballem per la pau, l'aigua, l'educació..
-Com veieu la situació econòmica de Solsona?
A nivell econòmic local, el tancament de Tradema ha estat greu. Nosaltres intentem col·laborar en tot el que faci falta. Tenim les portes obertes i treballem a nivell institucional, per això, una de les nostres tasques prioritàries és ajudar Solsona, allà on la crisi ha fet més mal, d'aquí que el sopar solidari d'enguany sigui per AMISOL, que ha patit, en els més vulnerables, els efectes de la crisi.
Si una persona vol fer-se de Rotary, que ha de fer?
Per ser Rotary l'únic que ha de fer és venir a una de les nostres reunions i oferir-se per col·laborar. La gent pensa, equivocadament, que s'ha de tenir diners per ser Rotary, però aquesta és una imatge distorsionada. Qualsevol persona que vingui i reuneixi unes característiques, capacitat i voluntat de fer coses, solidaritat, serà ben rebuda.
-Per acabar, pots explicar alguna anècdota o curiositat
Com a anècdota, molts polítics importants han sigut Rotarys, com Kennedy o Churchill, i fins i tot personalitats com el Papa Francesc, que és membre honorari del Rotary Club de Buenos Aires. Nosaltres, aquí a Solsona, l'any passat vam fer membre honorari a l'alcalde, al David Rodríguez. Amb tot, vull remarcar, que a les nostres reunions, està prohibit parlar de política i/o religió.
